Digitala fjällkartor?

Som komplement till fjällkartan i papper har jag ofta önskat att ha en digital variant. INTE för att ladda ner i GPS:en, utan för att ha när jag skriver små artiklar och resebrättelser. Praktiskt att öppna i ett bildbehandlingsprogram, klippa ut delar, rita in turer, mm. Hittills har jag använt min papperskarta som jag skannat. Men det är tidsödande och blir inte så bra.

På Lantmäteriets hemsida finns kartsök. Kartorna där är bra, fast väldigt små. Dessutom så infogas Lantmäteriets "vattenstämpel", så meningen är väl inte att dessa kartor ska vara något annat än små demon. Man bör kanske köpa deras digitala karta för att få något som är rejält?

Kanske har jag inte letat ordentligt på Lantmäteriet, det finns kanske andra och bättre kartor där? Eller finns det alternativ på Internet? Och hur bra är dessa? En bra karta bör ju vara hyfsat detaljerad och ha Rikets nät inlagt, tycker jag.

/Hans

Skall du publicera

kartutsnitten?

I så fall så skall du ha tillstånd för detta.

Vid webpublicering kan du ofta använda utsnitt av vektoriserade kartor förutsatt att du fått tillstånd från rättighetsinnehavaren. Det kan man få från Sportmanship om det gäller FriPro eller gamla Friluftskartan.

Andra kartor kan du hämta från Google eller Eniro. Men jag vet inte villkoren för publicering med dessa kartor.

Publicerar du här på Utsidan kanske deras karta kan användas?

Thure

Gråzon

Det är ju lite av en gråzon det där med kartor man hittar på nätet. Länskartor är copyrightskyddade och det är väl därför egentligen inte OK att använda dem när man gör reseberättelser (åtminstånde inte om man tänkt sprida dem publikt). Sportmanship har gett ett generellt tillstånd att använda skärmdumpar om man tydligt skrivar att de kommer från friluftskartan. (fast det skulle nog kännas tryggare om man hade ett underskrivet avtal på det).

Vad Lantmäteriet gjort i Sverige är väl i princip samma som oligarkerna i Jeltsins Ryssland. Man privatiserade och tilldelade "upphovsrätter" på egendom som tillhörde folket.

Kanske har jag inte letat ordentligt på Lantmäteriet, det finns kanske andra och bättre kartor där? Eller finns det alternativ på Internet? Och hur bra är dessa? En bra karta bör ju vara hyfsat detaljerad och ha Rikets nät inlagt, tycker jag.
Vilket kartprogram som helst borde väl kunna lägga ett eget rutnät på en positionerad karta?

Men tyvärr så finns det inga digitala fjäll- eller terrängkartor till vettigt pris. Det enda jag kan komma på är att studenter och anställda på vissa universitet (åtminstone för ett tag sedan) har fri tillgång till digitala kartor, jag vet inte om fjällkartorna ingår där. Men med den upphovsrättslag vi fortfarande har idag så får du ändå inte lägga ut bitar från de kartorna på din privata webbsida utan Lantmäteriets tillstånd.

Jag har också funderat på att lägga upp lite kartillustrationer på en webbsida, så jag har försökt jaga rätt på kartor som man faktiskt kan använda. Jag hittade fri höjddata här, och med gränser, kustlinjer, sjöar och vattendrag från VMAP0 och GPS-data så kan man med hjälp av QGIS och diverse GDAL-verktyg göra t.ex. såna här kartor. Rätt låg kvalitet men bättre än ingenting.

Bilagor

• karta.jpg
    karta.jpg
    234.7 KB · Visningar: 3,436
OT.
Ja Ingemar, all privatisering är inte bra.
Ta posten som exempel. Jag förstår att Citymail kan ha lägre porto eftersom de bara vänder sig till lönsamma storstäder. De tar "russinen ur kakan" och lämnar glesbyggden utanför. Det leder till högre portokostnader för de som bor utanför storstäderna och självfallet lägre för de inne i stan.

Det är hyffsat lönsamt att köra tåg mellan Stockholm och Uppsala, kort sträcka och många resinärer, värre är de för tågtrafiken i Norrlands inland...

Slopade Apoteksmonopol leder självfallet till att vi i städerna får lättare att handla. Idag har vi bara ett dygnetruntöppet apotek i stan, snart har vi flera... Men för de som bor på landsbygdden kommer det antagligen leda till sämre sortement och att de måste beställa varorna. Det finns ingen handlare på landsbyggden som kan ha 10 olika Alvedonliknande preparat. Med ett utjämnande system som statliga företag så behöver inte alla butiker gå med vinst utan man kan låta hela Sverige leva.

Men Nu gällde det kartor. Vi skattebetalare har de senaste 500 åren betalt pengar för att bygga upp bra kartor över landet och nu slumpas informationen bort till vrakpriser. Men det mest allvarliga är att ingen tar ansvar för faktafelen som finns i kartorna. Vem ska man egentligen höra av sig till? Har provat kontakta Navteq angående en av deras kartor men de har fortfarande inte efter 1 år orkat fixa så att sjöarna har fått rätt namn...

Jag har förståelse för att det ibland inte hinner uppdatera nya vägar, men när de ritar in vägar som aldrig har funnits eller fel namn så är det inte bra, rent utan allmänfarligt. Vore kanske bra att återgå till gamla tider när försvarsmakten var tvungen att godkänna flygfotografier och kartor...

Tackar för alla goda tips och råd. Och påminnelser om copyright. En del av er som svarat i denna tråd verkar jobba professionellt med kart- och tillståndsfrågor, och det är intressant att läsa era svar.

Har inte tänkt att publicera hur som helst, och det här med tillstånd är jag medveten om. Men vid vissa tillfällen gör nog både jag och andra något som kanske inte är helt OK: Skannar ett kartutsnitt och ritar några prickar och linjer för att illustrera ett inlägg i t ex en forumdiskussion.

Man kanske inte ska väcka den björn som sover, men vid det här laget är den väl redan klarvaken. Så jag går vidare och undrar om Utsidans regler säger något användning av kartmaterial. Eller om reglerna är diffusa och att det handlar mer om tolkning och praxis.

Vidare läste jag avtalsvillkoren för Länsstyrelsernas kartor

http://gis.lst.se/lstgis/avtal/avtal_allalan.asp

och får intrycket av att det borde vara möjligt att använda detta material, även påi priivata hemsidor och annat. Men villkoren är inte helt lätta att förstå. Får man använda t ex skärmdumpar?

/Hans

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg