Det svåra valet - Last try

Hey !

Kommer nu att köpa 1 person tält för 3 season, för användning i skog, på landsvägen och sommarfjället. Måsta vara grön färg, inte självlysande grå/blå med gula stångkanaler. Jag hatar tält som gör mycket ljud i vinden, med inre första pitching, som inte är grön och saknar topp ventil(er)... Tältet bör vara enkelt och lätt, men inte för lätt ! Det perfekta tältet verkar altså inte finns (för mig) ! Så det är inget lätt val :)

Men, vilken av dessa skulle du välja ?

1) MSR Hubba HP
2) MSR Hubba Carbon Reflex
3) Lightwave T0 Ultra
4) Warmlite 2R
5) Helsport Ringstind 1
6) HB Akto
7) TN Laser Comp


Eagleeye
 
Med de kriterier du har satt upp hade jag valt Helsports Ringstind 1.

Kanalerna för bågarna sitter på insidan och min erfarenhet av sådana tält är att de är tystare än de med kanalerna på utsidan. Dock blir det lite mer tyg att hantera vid när du slår upp tältet.

Ringstind möter även kravet på gemensam pitching av ytter och innertält samt har en ventil högt placerad. Det är även enkelt och lätt(1,4 Kg?)

Helsport tar, som HB, emot produkter som gått sönder och lagar dem till självkostnadspris.

Men detta är vad jag tycker och andra har säkert åsikter som skiljer sig från mina. Till sist måste du ju ändå välja själv. Lycka till!
 
Jag kan rekommendera TN Laser Comp men det faller lite på att det inte är tyst i vinden, annars ett trevligt tält.
 
MSR-tälten är väl varken gröna eller har toppventiler?
Annars har jag ett Carbon Reflex som jag är nöjd med. Har hållit för hyfsat hårda vindar.
 
Tack för alla bra svar här :)

För fjällturer skulle jag förmodligen fortfarande ta med mig en anständig tält, men för allt annat användning, har jag precis beställt detta tält, i skogs-grönt och med solo nät tält. Jag vet att det är många markpinnar, men jag har blivit kär i det ändå :) Med 10 pinnar och tältstång blir det rundt ett kilo.

http://www.bearpawtents.com/pyratent.html

Titta på den absid ;)

Eagleeye
 
Hej!
Jag har ett Hilleberg Akto som jag är mycket nöjd med. Jag hade själv stor beslutsångest med tältval inför min solotur i somras men till sist fick det bli ett Akto eftersom jag hittade ett begagnat till ett vettigt pris. Nackdelen annars om man ska köpa nytt är ju priset. Men jag är väldigt nöjd med mitt. Det väger inte mycket och det kändes inte alls trångt, visserligen är jag kort men ändå. Jag ångrar inte en sekund valet av tältmodell. Tyvärr kan jag dock inte jämföra det med något av de andra som du funderar på eftersom jag inte testat dem.

Lycka till med tältvalet!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.