3manna - i valet och kvalet

Jag tycker Vålå liknar den gamla versionen av Akka och i så fall haf jag bott i båda tälten du frågar om.
Jag gillar tunneltält med absid som är tillräckligt stor att laga mat eller torka kläder i så jag tycker om båda modellerna.

Fjällräventältet känns mycket större och rymligare, det skiljer visserligen bara 10 cm i maxhöjd men Berganstältet är mer kilformat och detta ger lägre takhöjd i stora delar av tältet.
Fjällräven har även större absid och jag tycker även att innertältet är rymligare, titta på bilderna, det är både kortare och smalare i fotändan i Berganstältet.

MEN:
Jag tycker att Vålå är onödigt tungt om man ska bära det varje dag under en vandring men detta beror på om man prioriterar vikt eller utrymme.

/M
 
Kolla att du inte är för lång!

Om du är över medellängd ska du nog provligga tälten först. Bergans är kort, med en ligglängd på 210 cm, och med en så spetsig fotvinkel vill det nog till att man är under 180 cm för att ligga där utan att ha fötterna pressade mot duken.

Fjällräven är 220 cm långt, vilket fortfarande är på gränsen om man är lång (mitt gamla Haglöfs Twin Peak, som är av liknande konstruktion är 230 cm långt, vilket funkar bra för mig som är ca 192 cm).
 
jo de flesta kommer sova i tältet är 190+. Blir nog fjällräven då det är större, tar hellre den extra vikten för att få lite mer yta att sova och vara på.
 
En annan fråga, hade tänkt att ha en presenning som vindskydd vid sidan av. Någon som har tips var man kan införskaffa ett billigt sådant?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.