Det finns inget normalår

Här diskuterar vi ofta frågor om lämpliga tidpunkter för vandring, när snösmältning och flöden medger vandring, etc. I svaren pratas det om "normalår". Vilket jag inte tror är ett meningsfullt begrepp eftersom variationerna är så stora, över tid och geografiskt. Den information som egentligen efterfrågas är alltid både lokal och färskvara. Istället vill jag här bidra med årets första prognos. Jag kikar ganska ofta på webbkameran vid Helags (kanske för att stilla min längtan, eller bara av ren nyfikenhet) och för exakt ett år sedan, den 19 maj 2020, slogs jag av att snöläget såg extremt ut. Sparade bilden som tycks visa en vacker vinterdag efter en snöstorm. Som jämförelse: den dagsaktuella bilden - snösmältning på god väg mot barmark?
helags.jpg
helags20210519.jpg

Enig, ett normalår finns nog inte i fjällen. Däremot så kan det vara mer eller mindre sannolikt hur vädret ska vara, det är trots allt mindre risk för snöstorm i Juli än i December. Men det är heller inte ovanligt.

Jag har en liknande jämförelse i ungefär samma område som ditt.

Vecka 44 2015 gick jag och en kamrat runt Sylarna med start i Nedalshytta i Norge. Fotot är taget 30 Oktober och vi kommer på sommarleden från Nordväst ned mot Sylarnas fjällstation som snart kmmer skymtas nedanför backen. Vi är på ca 1060 meters höjd. Det är i princip snöfritt och det är inga problem att vandra till fots hela varvet runt. Endast topparna är vitklädda. Vädret är fantastiskt, någon minusgrad på natten och några på plussidan på dagen. Strålande sol tidvis.
20151030_094017.jpg

En av mina absolut finaste vandringar någonsin. Väl tillbaka så bestämde vi oss direkt för att fjällvandra v44 nästa år också. (Min kamrat är lärare så vi är styrda till skolloven).

Så vecka 44 2016 befann vi oss 50km längre söderut fågelvägen från Sylarna. Fotot togs 3 November. Vi är på väg från Hållan upp mot Malmbäcksstugan i Funäsdalen och befinner oss på ca 900 meters höjd. Snödjupet är nästan 50cm.

Av vandringen blev det istället dagsturer på skidor i 50cm lössnö och 10 minusgrader.
20161103_113706.jpg

Så samma tid på året med endast 50km som skiljer ställena åt. Men så totalt olika väder. Men det är ju också det som gör det så spännande och kul, det går inte riktigt att veta vad som väntar.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips