• Ny regel: forumen är till för diskussion, frågor och annan typ av interaktion mellan medlemmar - inte för att ha som ett privat "åsiktsflöde".
    Den som startar en tråd måste själv skriva ett tydligt första inlägg som lägger grund för trådens diskussion, frågeställning eller dylikt - och skall sedan även själv deltaga i tråden man startat. Alla våra regler finns här

Den perfekta frukosten

Du förutsätter att alla vandrare är vältränade?

Men nu blandar du ihop argumenten här tycker jag, vi har två frågeställningar i tråden.

Den ena är om det spelar nån roll vad man stoppar i sig för mat om maten innehåller lika mycket energi. Är 2000 kcal broccoli på något sätt bättre än 2000 kcal olivolja eller 2000 kcal socker?

Den andra är om det påverkar kroppens funktioner om man äter kolhydrater eller protein (eller fett). Den litteratur jag har läst säger att man blir trött av protein och pigg av kolhydrater, tröttheten från proteiner kan dock enkelt vägas upp av en liten mängd kolhydrater. Och nu snackar jag inte "trött" som i "lågt blodsocker" utan som i att kroppen utsöndrar hormoner som gör att man blir trött. Allt i kroppen hänger inte på blocksockret.
Nej jag förutsätter inte att alla är vältränade men jag förutsätter att ingen orkar ligga på 90% av sin maxpuls under så lång tid som man normalt vandrar under en dag.

Bättre eller sämre? Det beror ju på vad du ska göra. Vill du få i dej energi under en cykeltävling som varar tre timmar så är socker definitivt bättre än olivolja. Ska du äta frukost inför en vandring så skulle jag välja broccoli+olivolja därför att det ger ett jämnare blodsocker(även för ickediabetiker) och för att broccolin innehåller mer bra ämnen än enbart ennergi. Fettförbränning har vi redan diskuterat och fettet i oljan är ett mycket lämpligt bränsle för lågintensiv ansträngning.
 
Jag är egentligen i LCHF-lägret och tycker själv att det är väldigt effektivt att bära på fett och protein istället för kolhydrater, och att det ger en behagligare upplevelse av vandringen, (och livet) när inte blodsockret går upp och ned.

MEN med det sagt är det ju inte rätt tillfälle på vandringens första dag att börja med LCHF för första gången liksom. För kolhydratkramarna kommer det vara viktigt för trivseln att kunna höja blodsockret när det (som det ju gör med jämna mellanrum när man äter kolhydrater) hamnar i botten.

Jag tror stenhårt på att man ska äta det man trivs med på vandring. Självspäkning hör i alla fall inte ihop med min bild av friluftsliv.
 
Bevisligen klarar vi alla få i oss den mat vi behöver för att överleva.

Åter till ämnet :)

På vintertur vill jag slippa disk och äter jag frystorkad färdigmat (gillar Blå Bands risgrynsgröt), kaffe eller annan varm dryck och kex till det.

På tal om vintertur tipsar jag om att drickyoughurtflaskor tål varmvatten och är tillräckligt små för att gå ner i pjäxorna.
 
Glass

Tänker inte ge mig in i diskussionen angående intag, näring och energi.

MEN tyckte att denna video passar in vad gäller energiintag (och socker). Den här killen har gjort ett liknande experiment tidigare. Går ut på att visa att det är energiintaget som styr vikten. Han äter inget annat än glass i 100 dagar!!!

Dock blir det lite svårt att leva på glass under en sommarvandring :)

https://youtu.be/ZVk5bmNBlbE
 
Ska du äta frukost inför en vandring så skulle jag välja broccoli+olivolja därför att det ger ett jämnare blodsocker(även för ickediabetiker) och för att broccolin innehåller mer bra ämnen än enbart ennergi.
Men du bortser helt från några aspekter:

1. Det som förändras vid en vandring gentemot vardagen är att man bränner mer energi. Man behöver alltså få i sig mer energi än till vardags. Man behöver inte få i sig mer vitaminer, mineraler etc än till vardags. Så länge man har dagsbehovet av dessa tillgodosett genom sin grundmeny så spelar det ingen större roll varifrån man får den andra energin som behövs.

2. Man ska få i sig maten också. Jag äter hellre en påse chips till frukost än broccoli med olivolja. Jag klarar heller inte av att äta såna grejer som bacon och ägg till frukost. Müsli och liknande får jag heller inte i mig.

Mat som man äter får man energi av, mat som man inte äter får man ingen energi av.

Det skulle aldrig falla mig in att plåga i mig vissa livsmedel för att det eventuellt skulle kunna påverka hur stadigt mitt blodsocker håller sig... Jag stoppar hellre i mig en macka varannan timme än försöker äta en frukost som ska hålla blodsockret på jämn nivå hela dagen.

Grattis till er som klarar att äta sån mat, men det fixar inte jag.
 
Tänkte testa äggpulver till sommarens turer. Lite skeptisk till det men ska bli intressant.

En enkel rätt med vanliga ägg är att vispa ihop 2 st med en halv påse sparris varmakoppen och steka en frittata. Lite knaprig bacon eller en bit ölkorv till blir gott. Funkar alla tider på dygnet - frukost, lunch eller middag.

Chiapudding är också en kul, näringsrik & enkel grej att käka till frukosten. Det enda som behövs är chiafrön och nåt blött och gott att låta fröna stå och svälla i över natten (Oboy, kokosmjölk, bär/frukt-soppa tex).

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mexikansk_chiasalvia
 
Men du bortser helt från några aspekter:

1. Det som förändras vid en vandring gentemot vardagen är att man bränner mer energi. Man behöver alltså få i sig mer energi än till vardags. Man behöver inte få i sig mer vitaminer, mineraler etc än till vardags. Så länge man har dagsbehovet av dessa tillgodosett genom sin grundmeny så spelar det ingen större roll varifrån man får den andra energin som behövs.

2. Man ska få i sig maten också. Jag äter hellre en påse chips till frukost än broccoli med olivolja. Jag klarar heller inte av att äta såna grejer som bacon och ägg till frukost. Müsli och liknande får jag heller inte i mig.

Mat som man äter får man energi av, mat som man inte äter får man ingen energi av.

Det skulle aldrig falla mig in att plåga i mig vissa livsmedel för att det eventuellt skulle kunna påverka hur stadigt mitt blodsocker håller sig... Jag stoppar hellre i mig en macka varannan timme än försöker äta en frukost som ska hålla blodsockret på jämn nivå hela dagen.

Grattis till er som klarar att äta sån mat, men det fixar inte jag.

1 Felet du gör är att du skriver "man" när du borde skriva "jag". Själv bränner jag samma eller mindre mängd energi under en vandring jämfört med vardagen.

2 Vi är alla olika. Ägg och bacon äter jag gärna till frukost. Musli är gott men min mage klarar inte alltid av musli och mjölk. Det gäller att hitta något som funkar för en själv men om man förstår hur kroppen funkar och hur den påverkas av olika mat så är det lättare att hitta mat som inte bara är gott utan mat som man även mår bra av.

3 Jag åt och tänkte som dej förr men efter några år med skogsjobb så tänkte jag om. Det är inte alltid så lätt att ständigt ha tillgång till mat ifall kroppen skriker till när man är långt ute i skogen. Min mage blev trött på mackor, spanmål och mjölk så jag var ändå tvungen att hitta andra födoämnen. Med lite ändrad kosthållning så klarar jag mej bättre och mår bättre.

Vist, jag slarvar ibland också och äter det som är gott för stunden men man brukar få tillbaka det i en eller annan form.
 
Tänkte testa äggpulver till sommarens turer. Lite skeptisk till det men ska bli intressant.

En enkel rätt med vanliga ägg är att vispa ihop 2 st med en halv påse sparris varmakoppen och steka en frittata. Lite knaprig bacon eller en bit ölkorv till blir gott. Funkar alla tider på dygnet - frukost, lunch eller middag.

Chiapudding är också en kul, näringsrik & enkel grej att käka till frukosten. Det enda som behövs är chiafrön och nåt blött och gott att låta fröna stå och svälla i över natten (Oboy, kokosmjölk, bär/frukt-soppa tex).

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mexikansk_chiasalvia
Intressant. Min standardfrukost hemma brukar vara en pannkaka på tre ägg, en banan, 2-3 matskedar rapsolja lite kummin och en tesked klippt korngryn. Prövade att göra samma på äggpulver och torkade bananer på en vandring men det var i det närmaste oätbart. Det var dom torkade bananerna som ställde till det så man får väl försöka hitta någon annan kombination med äggpulvret.

Chiapudding lät spännande. Det måste jag pröva. Ungefär hur mycket frön blir lämpligt för en portion?
 
Korngryn....Mmmm! Nu tillhör jag också lågkolhydratgänget, men har ni andra provat korngrynsgröt? Man blir otroligt mätt och står sig länge. Ännu bättre är om man kan få tag på hela korn. Korn-korn liksom hä-hä!

Nu behöver ju sånt koka rätt länge, men man kan korta ner koktiden betydligt om man kokar upp det och virar om en tjock handduk eller nåt och låter kastrullen stå över natten så kornen eller grynen får svälla. Brukade göra så förr när det var min favoritfrukost. Kommer inte ihåg exakt hur koktiderna blev. Brukade koka i vatten och sen slå i lite mjölk på slutet så det fick kräma till sig, det minns jag ivf.
 
Det finns "matkorn" - 10 min angiven koktid, men det går alldeles utmärkt att bara koka upp dem i ett par minuter och låta dem mjukna färdiga i grytmysaren i ytterligare 8-10. Håller med om att det är både gott och välgörande "långsamma" kolhydrater (jfr diskussionen ovan om blodsockersvängningar och insulinöverslag).

I invandraraffärer som säljer mat från Centraleuropa finns många sådana förpreparerade sädesslag med ännu kortare koktid, bl a havre, dinkel/spelt, bovete och just korn.
 
Jag brukar köra med fiberhavregryn och varmkoppens blåbär o hallon till och blanda ihop, gott blir det.
Är jag ute på sjön hemma så blir det lätt några abborrar och färdigkokta mandelpotatis som steks i pannan.
 
Intressant. Min standardfrukost hemma brukar vara en pannkaka på tre ägg, en banan, 2-3 matskedar rapsolja lite kummin och en tesked klippt korngryn. Prövade att göra samma på äggpulver och torkade bananer på en vandring men det var i det närmaste oätbart. Det var dom torkade bananerna som ställde till det så man får väl försöka hitta någon annan kombination med äggpulvret.

Chiapudding lät spännande. Det måste jag pröva. Ungefär hur mycket frön blir lämpligt för en portion?
Ja bananpannkaka är suveränt gott. Brukar gör det hemma ibland med två ägg, en banan och salt. Sen smaksätter jag med stevia och kanel.

Man ska inte käka för mycket chiafrön per dag. Tro det brukar stå max 15gr eller 3 msk ungefär. Sen beror det på hur tjock puddig man vill ha och vad man blandar det med. För chokladpuddig brukar jag ta ca 1,5-2 dl vätska och ca 2 msk chiafrön. Kokosmjölk stelnar ju lite av sig självt i kyla, så tror man ska ta lite mer av detta för att det inte ska bli för hårt. Eller blanda kokosmjölken med citron och nåt sött tex. Låt svälla i några timmar. Finns massa recept på nätet.

(Jag är ingen LCHF:are även om jag äter en del såna grejer. Jag kör däremot 5/2 sen några år och kombinerar det med färre kolhydrater över lag. )
 
Trådstartare Liknande trådar Forum Inlägg Startad
saclawes Den perfekta maten Friluftsmat 9

Liknande trådar

Logga in

Tips!