Deltagare sökes till Women Adventure Challenge 2011

Hej!

Jag har nyligen fått information om en riktigt spännande tävling: Women Adventure Challenge – Mayanmar (Burma). Det är som ni säkert förstår av titeln att döma en tävling enbart för kvinnor. Det kommer att vara deltagande lag från Europa, Asien, Mellanöstern, Afrika, Amerika och Australien, och jag vill ju såklart inte att Sverige ska vara utan lag, vad jag vet har vi aldrig ställt upp med ett lag tidigare. Jag är i alla fall superintresserad av att delta man ska anmäla ett team på fyra personer, jag är ju då såklart bara en, så tre stycken till sökes!
Tävlingsmoment:
 Mountainbike
 Båt
 Vandring med orientering i bergen
 Bygge av ”bamboo raft”
 Temple / Amazing race
 Vehicle Recovery Task
 Körning av fordon offroad
 Terränglöpning
 Tangram pussel
 Sociala uppgifter
 A school project
 Och lite till…
Om du eller någon i din närhet vill veta mer om tävlingen, hör gärna av er så snart som möjligt. Sista anmälningsdag är 31/7. Tävlingen går av stapeln 17-26 November.

Med vänlig hälsning
Linn Brandes
linn.brandes@smorvik.se

Burma?

Bör man ställa upp på något där? Vem arrangerar? Tänk och kolla noga först innan ni anmäler er!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Börja med att läsa tex detta.

Stappfullt med naturresurser, styrs av en millitärjunta och befolkningen är fattig.

Man kan diskutera om turism i ett land som detta gör till eller från, men ju närmare lokalbefolkningen man som turist har möjlighet att komma, desto mer positivt kan det eventuellt föra med sig tror jag. Ett äventyrsarrangemang enligt ovan är väl inte riktigt i den andan (rätta mig gärna). Till sist ska man använda ordet Burma, och inte Myanmar som är regimens påhitt.

Namnet Myanmar är inte fel. Burma står för burmeser som är den största folkgruppen, men det finns många andra mer eller mindre stora folkgrupper som föredra namnet Myanmar (som inkluderar alla folkgrupper).
Jag har själv ensam rest runt där i olika omgångar och tycker det är ett underbart land, folk är otroligt vänliga och hjälpsamma. Har försökt undvika att övernatta på ställen (hotels) som kontrolleras av millitären, har valt mer privata alternativ. Lonley Planet är till stor hjälp att hitta de rätta ställen. Arrangemang som den här tävlingen är nog i alla högsta grad kontrollerat av millitären och en bra reklam för de. Var och en bör bestämma vad som är rätt eller fel.
Veni

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips