Datorprestanda för mapsource?

Är på väg att köpa en gammal bärbar dator för att använda till min Vista. Har tänkt mig att köra med den i bilen och ha "moving map". Har ett sjökortsprogram som funkar men undrar nu om mapsource går att köra på en Pentium 90 med 24 meg internminne. Hur stort hårddiskutrymme tar programmet upp?

"går att köra" är ett relativt begrepp. Jag kör det under Windows 98 på en P133/64MB och det är acceptabelt men inte på något sätt snabbt. Enligt Garmins systemkrav går det att köra om det är en Pentium med 16MB. Jag är tveksam till om ens Windows 95 ensamt är körbart på 16MB och nyare operativsystem är bara att glömma. P90/24MB är jag skeptisk till, inte så mycket för processorn som för minnets skull. Också med 32MB måste den relativt långsamma disken jobba i stort sett oavbrutet och ändå ständigt vara en flaskhals.

Kom ihåg att den behöver CD-spelare också, är inte säker på om det var standard i bärbara datorer på den tiden?

När det gäller diskutrymme så uppger Garmin 300MB. Ungefär där någonstans landar nog en installation av BlueChart medan CitySelect (och MetroGuide) hamnar kring 1GB om man väljer att lägga in hela Europa på hårddisken.

Minne brukar vara dyrt till bärbara datorer men om det är en gammal modell kan man ha tur och få tag på när handlare vill bli av med restlager. Om det är riktigt billiga datorer så kanske man kan få tag på två och använda allt minne i en (om det går) och då dessutom ha reservdelar över.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips