Däcksdoktor sökes

Kära Däcksdoktorn

Jag har ett akut problem med punkteringar på min MTB-hoj. Jag har på tre turer den senaste veckan råkat ut för exakt samma sorts punktering. Bilden nedan visar att infästningen mellan ventil och själva gummit brister, vilket ger en skada som är nästan hopplös att fixa.

Jag har aldrig råkat ut för denna sorts punktering förut, trots att jag tidigare cyklat tusentals mil och endast fått enstaka punkteringar (förutom på Långa Lugnet för några år sedan då jag lyckades få tre på raken och dessutom körde sönder sadeln...).

Den enda skillnaden jämfört med tidigare är att jag var dumsnål och köpte ett par nya däck nyligen (Continental någonting) och nöjde mig med traditionell kanttråd i stål och inte kevlar.

Fälgarna är sedan tidigare ett par välskötta Mavic med något nummer jag inte minns.

Dagens tur slutade i två punkteringar på raken och drygt tre kilometers promenad i cykelskor, vilket är ungefär lika skönt som att knalla i platådojor med klacken avsparkad...

Hur botar jag detta?

punka.jpg
 
Lite erfarenheter...

har jag nog efter ett antal års cyklande. De gånger jag råkat ut för dessa irriterande punkteringar till följd av att däcket vridit sig på fälgen och dragit med slangen så att ventilen slitits loss har de alltid haft samma orsak och botats på samma sätt.
Däcket rör sig alltså på fälgen och slangen följer med. Min tanke om detta är att kanttråden töjts ut eller är trött av någon orsak. Felaktigt arbete med däckjärn är inte helt ovanlig som förklaring.
Kanttråden är alltså inte tight nog - då glider däcket på fälgen.

Den enda bot jag hittat är tyvärr ganska dyr - byt däck.

Hälsningar Curt
 
Jag tycker största anledningen till att däcket vrider sig på fälgen är för lite luft! Har själv aldrig råkat ut för den typen av punktering , men kollar lufttrycket minst en ggr i veckan!
Min son som aldrig kollar lufttrycket å ofta kör med för lite luft i däcken har därimot ofta fått den typen av punkteringar pgr av att däcket vridit sig!

/Janne
 
Tack för svaret.

Jag befarade att det skulle bli en dyr affär. Att jag skadat däcket med däcksjärn är uteslutet, då jag brukar klara att kränga däck av och på utan hjälpmedel. De tidigare däcken med vikbar kanttråd satt till och med ännu lösare än de nya.

Jag får bita i det sura äpplet och ta mig till någon cykelhandlare i morgon.
 
Jag tycker största anledningen till att däcket vrider sig på fälgen är för lite luft!

Kanse en tänkbar orsak. En av punkteringarna kom dock då framdäcket låg instuvat i bilen, där det legat ett par dagar.

Plötsligt hördes ett jäkla pysande och först trodde jag det var någon av tuberna till gasolköket som sprungit läck. Jag stannade bilen illa kvickt och klev ur för att inte hamna mitt i en gasexplosion (paranoid - ja!). Upptäckte dock snart den egentliga källan till pysljudet. :)
 
Antingen har du för liten slang i förhållande till däcket har du tex 2,1 däck måste slangen vara avsed för ett så stort däck.
Det som annars händer är att däcket snurrar på fälgen och river av ventilen på liknande sätt, De kan även bli en dragspänning i ventilen.
För du skruvar väll inte fast ventilen i fälgen med den lilla muttern? Gör absolut inte det. Ventilen måste kunna röra sig upp och ner i fälgen.
Har tävlat i mtb i tolv år och vill minnas att jag själv haft en sådan punktering vid ngt tillfälle.
 
Antingen har du för liten slang i förhållande till däcket har du tex 2,1 däck måste slangen vara avsed för ett så stort däck.
Det som annars händer är att däcket snurrar på fälgen och river av ventilen på liknande sätt, De kan även bli en dragspänning i ventilen.
För du skruvar väll inte fast ventilen i fälgen med den lilla muttern? Gör absolut inte det. Ventilen måste kunna röra sig upp och ner i fälgen.
Har tävlat i mtb i tolv år och vill minnas att jag själv haft en sådan punktering vid ngt tillfälle.
Däcket är ett 2.0 och slangen är märkt att klara den dimensionen. Och nej, jag använder inte muttern för att låsa fast ventilen mot fälgen och det av precis den anledning du ger. Hade nyss en livlig diskussion med en cykelhandlare som envisades med att jag skulle använda muttern trots allt.

Jag har kört flera Finnmarksturer, Långa Lugnet och Vätternrundor men aldrig råkat ut för en liknande punktering tidigare, och då utan muttern. Och nu kommer 4 stycken inom lika många dagar.

Jag tror också att det är däcket som glider mot fälgen och drar loss gummit från ventilen. Konstigt bara att det endast är framdäcket som krånglar, bak är det samma däck och samma fälgprofil.

Hursomhelst, då jag inte avser tävla något mer så blir min lösning att använda litet tyngre slangar och lägga väldigt tunt med däcksklister på den del där kanttråden ligger an mot fälgen, enbart för att hindra däcket från att röra sig. Ska testa i eftermiddag för att se om det blir bättre. Numera har jag gott om tid vid eventuella slangbyten, så att jag får brottas med däcket litet extra vid kommande punkteringar gör mig inget.

Tack för alla svar.
 
Att det är framhjulet

som spökar är enkelt, du bromsar mera med det. Talk i däcket och däckskant som inte glider på fälgen är lösningen (betydligt billigare än att gå hem framledes....), lågt lufttryck kan vara en bidragande orsak. Jag vet en som åkte på cykelferie och fick problemet. Han räfflade fälgen med en fil och blev av med problemet. Cyklar du asfalt kan du använda muttern och torde slippa problemet.
Men för stigar och stråk krävs prylar som sitter tätt.
 
Har du sett

att däcket rört sig på fälgen? Man brukar rekommendera att alltid sätta däcksmärkningen över ventilen för att kunna hitta punktering men du skulle kunna ha nytta av att se om däcket rör sig.

Jag tror inte det har så stor betydelse om man skruvar åt muttern eller inte det viktiga som jag har uppfatttat det är att man inte skuvar åt muttern förrän man fått upp trycket ordentligt i slangen och detta för att minska risken för att slangen hamnar mellan kanttråd och fälg så att den kan kränga av däcket när man pumpar.

Att man därefter fixerar ventilröret med muttern borde väl närmast vara en fördel för att minska rörelser. Ofta så blir det mindre diameter på slangen i uppumpat skick vid ventilen vilket skulle kunna innebära risk för rörelser och brytningar, resulterande i att ventilröret bryts bort som skett på din cykel. (Har du lägre tryck i fram jämfört med bakdäcket?

Ytterligare en förklaring skulle kunna vara sämre vulkning mellan ventil och slang.

Thure
 
Aldrig sett något liknande.
Har bara någon gång råkat ut för punka pga att det gått sönder vid ventilen.
Men som några har varit inne på, stämmer fälg, slang, däck och tryck i däcket överens???
Vad det verkar är att däck och slang rör sig och den enda fasta punkten är just ventilen.
Har du testat med ett fälgband med högre friktion?
 
Jag tror jag har fixat problemet. Som jag skrev tidigare så strök jag ett tunt lager med lim på kanttråden på båda yttersidorna (den del som ligger an på fälgen) och på 2/3 av hjulets omkrets. Jag lämnade resten fritt från lim för att lättare kunna kränga av däcket nästa gång. Därefter pumpade jag däcket till nästintill maxtryck. Ingen mutter skruvades på.

Sen fick det stå ett par timmar.

Innan jag stack ut så stod ventilen perfekt centrerad i fälghålet. Det blev knappa tre mil på grusväg, och efteråt så var ventilens läge exakt detsamma som innan, trots en del hårda inbromsningar.

Case closed för mitt vidkommande, men tack för alla tips.
 
Ok, så du har blivit av med symptomen, men inte orsaken... ;)

Vad har du för slangar, då? Lågbudget?

Skruvar f ö fast mina ventiler enligt Thures metod och har aldrig haft nån sån punka...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.