Stöldskydda, kreativa idéer sökes

Hej!

Jag blev av med min hybrid här i måndags. Tråkigt, men man får väl skylla sig själv när man hjälper tjuvarna på traven genom att tro att det inte händer en själv.

Vill skaffa en ännu finare cykel denna gång och funderar därför på hur jag ska göra för att göra den mindre attraktiv för de som vill ta den utan att göra den mindre attraktiv för mig som vill ha kvar den.

Funderat litegrann på lösningar som att lacka på namn och sådant, men det kanske inte hindrar någon? Några idéer? Räcker ram/bygellås och vajer som lås?
 
Eftersom även cyklar som är speciallackade för olika budfirmor stjäls så är jag tveksam till om det hjälper att lacka om.
Tyvärr har många cykeltjuvar kunskap om vad det är som är dyrt/lätt att sälja på en cykel. Jag är säker på att 95% av de lite dyrare cyklarna som stjäls slaktas omgående...

Fincyklarna lämnar jag inte utom synhåll och knappt utom räckhåll. Behöver jag ställa ifrån mig cykeln en längre stund använder jag min skavda och lätt rostangripna fixie.
Den har inga inga komponenter värda risken att bryta bygellåset...
 
Jonas P; sa:
Tyvärr har många cykeltjuvar kunskap om vad det är som är dyrt/lätt att sälja på en cykel. Jag är säker på att 95% av de lite dyrare cyklarna som stjäls slaktas omgående...
Precis. Vanliga rostiga mormorscyklar och Merida-MTBs stjäls ofta bara av fulla studenter (vissa verkar byta cykel som de byter underkläder), och där ser man en skillnad mellan studentstäder och andra ställen. De fina cyklarna däremot stjäls nog alltid av "proffs", inga "tillfället gör tjuven", precis.
 
Ah, jag inser att jag hamnat i fel forum =D Faktum är att det blir ett "rätt" tjaskigt märke, en Apollo, jag tänker köpa när den kommer till Sverige. Fin för vardagsbruk och för att inte ha nåt märke, men knappast i detta forum. Då kanske det inte längre är något problem om jag bara ser till att låsa ordentligt?

RFID-taggar på ram, fälgar och i styre som läses av vid rödljusen?
 
sagoland; sa:
../Vill skaffa en ännu finare cykel denna gång och funderar därför på hur jag ska göra för att göra den mindre attraktiv för de som vill ta den utan att göra den mindre attraktiv för mig som vill ha kvar den/..
Jag funderar på att köpa en ny jonne när någon tog bakdäcket från min Kronan. Nu får det bli en jävligt bra turing-jonne, en 1.70cm textilklädd kätting och ett lås i klass 3. http://www.alvars.se/las.htm
 
Spelar det någon större roll om man köper ett lås för 1,200 eller ett för 300, egentligen?

Man kan ju begripa att man kan få av ett enkelt kabel/vajerlås med plåtsax, så det kanske bör undvikas, men har de kylspray och domkraft verkar det ju som det ända som hjälper är att gjuta in cykeln i betong..?
 
Tar du av både fram och bakhjul samt ankrar paketet med mc-kedja runt lämplig hög stolpe! Har själv sett hur vägmärke lyftes av för att dyr cykel skulle kunna lyftas av halvhög stolpe. Jo vi tog en av tre med fingrarna i syltburken....Skitigt, gråmålat, men komponenterna avslöjar. Själv cyklar jag hem min halvdyra....innan jag låser in och parkerar den.
 
Härdad kedja och JÄTTE-lås

Tjena.

Skaffa en härdad kätting av GROV modell och ett hänglås av den typ som används till containrar på tex byggarbetsplatser. Tyvärr kostar dom över 1000 spänn.

Jag stötte på en regäl kätting då en IDIOT låst fast sin cykel genom ramen på min gamla fyllecykel. Jag väntade några dagar men nej den satt kvar så jag provade med en jätte bultsax men nix, det gick inte så jag tog en maskin man klipper armeringsjärn med men den orkade inte heller så jag och klippte stolpen för att få loss min cykel. Faktum är att skiten ligger kvar på stationen.

Så det finns tydligen grejor som håller.

Men bästa medlet är att ha cykeln i lägenheten.

Stiffe
 
Re: Härdad kedja och JÄTTE-lås

Stiffmeistern; sa:
Tjena.

Skaffa en härdad kätting av GROV modell och ett hänglås av den typ som används till containrar på tex byggarbetsplatser. Tyvärr kostar dom över 1000 spänn.

Jag stötte på en regäl kätting då en IDIOT låst fast sin cykel genom ramen på min gamla fyllecykel. Jag väntade några dagar men nej den satt kvar så jag provade med en jätte bultsax men nix, det gick inte så jag tog en maskin man klipper armeringsjärn med men den orkade inte heller så jag och klippte stolpen för att få loss min cykel. Faktum är att skiten ligger kvar på stationen.

Så det finns tydligen grejor som håller.

Men bästa medlet är att ha cykeln i lägenheten.

Stiffe

Ja men då måste man också hitta något stabilt att låsa fast i!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bergholm Stöldskydda cykeln? Mountainbike 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.