ColorMap StreetPilot III till hösten

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har köpt en SP3 till mig och en ytterligare till en bekant från http://www.unikteknik.com/gps/. Vi är båda mycket imponerade av dess förmåga att vägleda till målet. Det följer med en upplåsningsnyckel till Mapsource City Navigator. I vårt fall har vi öppnat södra Sverige och Danmark plus Oslo och Helsingfors. En grundkarta med större vägar vinns för hela Europa utan att något nedladdas.
Det är bara att trycka på Find-knappen och ange önskad adress så sker en autorouting till målet.
Det som är bra är att vägledningen sker med högtalare så att man inte behöver titta på kartan hela tiden. Dessutom ges detaljerade förstoringar över kommande vägkorsning eller rondell.
Det fina är att GPS:en är bärbar och kan flyttas mellan olika fordon utan någon speciell inkoppling. I mitt fall ska jag använda den på motorcykeln, men även ha med den i skogen.
I fordon ansluts den till cigarettändaruttaget, men annars använder jag laddbara batterier.
Det är inte ofta en apparat övertäffar mina förväntningar, men i detta fallet gjorde den det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips