Colorado vs Oregon

Hej!

Jag ska köpa en GPS, ska användas till jakt/fiske/skoter. Det står just nu mellan Garmin Colorado eller Oregon men jag kan inte bestämma vilken.

Jag är rädd att touchskärmen på Oregon inte ska kännas bra när det är kallt blött osv. Coloradon känns stabilare med "riktiga" knappar. Men elektroniknörden i mig tycker naturligtvis att det är coolt med touchskärm. Någon som vill dela med sig av erfarenheter. Speciellt om någon testat Oregon med hanskar på, när skärmen är blöt eller när det är många minusgrader.
 
Hej!

Jag ska köpa en GPS, ska användas till jakt/fiske/skoter. Det står just nu mellan Garmin Colorado eller Oregon men jag kan inte bestämma vilken.

Jag är rädd att touchskärmen på Oregon inte ska kännas bra när det är kallt blött osv. Coloradon känns stabilare med "riktiga" knappar. Men elektroniknörden i mig tycker naturligtvis att det är coolt med touchskärm. Någon som vill dela med sig av erfarenheter. Speciellt om någon testat Oregon med hanskar på, när skärmen är blöt eller när det är många minusgrader.
Jag tycker att båda har dålig batteritid vid kyla. Touchskärmen på Oregon känns robustare än jag trodde innan jag testat. Och Oregon är mycket trevligare att bläddra med och skriva in info på.

Möjligen har Coloradon lite bättre mottagning.
 
Colorado/Oregon

Jag har provat båda men när du skriver att du vill ha den till skoter oxå tycker jag att du ska titta på 60CSx.
Coloradons navigeringshjul är helt värdelöst med handskar. Jag har stora tvivel på Oregons skärm vid stark kyla under längre tid. Kan man ha den i innerfickan och ta fram den emellanåt så är det en annan sak, men i en hållare på skotern i ett par timmar vid minus 20 eller lägre tvivlar jag starkt på.
60CSx har dock funkat tillfredställande vid riktiga friluftsaktiviteter på vintern.

All utveckling är inte endast av godo i detta fall.
 
Oregon 300

Hej
Jag har köpt en Oregon 300 och testat den på min skoter . Med handskar så kan ni nog inte hantera en gps ute i naturen på vintern, sen så måste man ha extern källa av ström för annars så slutar den att fungera på bara någon timme. Genom att den får ström från skotern så fungerar den utmärkt i kyla. Jag använder den även när jag vandrar på sommaren , annars hade jag nog tittat åt garmin 500.
 
Vilken temperatur

var det då?

Oregon och Colorado har inte lika bra batteritid som Vista och Legend. Skillnaden mot 60-serien är inte lika stor. Jämför på www.garmin.com men tag uppgifterna med två nypor salt. I kallt väder blir batteritiderna mycket sämre.

Att ha GPSen inne i en varm ficka är att rekommendera.

Thure
 
Jag har ingen stor erfarenhet av coloradon men det lilla som jag har testat tycker jag att den funkade förvånansvärt bra med både vantar och handskar. Det är den enda gps jag testat som jag hjälpligt kunnat manövrera med vantar över huvudtaget. Har dock inte testat så många.
Annars borde just detta kunna testas i någon lämplig affär. Det är väll antagligen personligt och beror till stor delen på handbeklädnaden. Det gäller att vanten har en bra tumme i coloradons fall :D
 
var det då?

Oregon och Colorado har inte lika bra batteritid som Vista och Legend. Skillnaden mot 60-serien är inte lika stor. Jämför på www.garmin.com men tag uppgifterna med två nypor salt. I kallt väder blir batteritiderna mycket sämre.

Att ha GPSen inne i en varm ficka är att rekommendera.

Thure

ca 15 grader, men den tappar inte extremt mycket, kanske nere på 6 tim... Varken bättre eller sämre med touchskärm jmft. med att pillra på knappar med handskar.
 
Halloj ,väger åxå mellan oregon 300 och colorado...vore najs om ni kunde lista lite för och emot.Om ni sköter er så kanske det blir en beställning under julledigheten :)


MVH Tobias
 
Har en oregon 300 som jag testat lite på skotern, kopplad till 12v. Skärmen är mycket bra. Fantanstisk upplösning jämfört med gamla 60-serien. Funkar bra att använda dom vanligaste funktionerna på pekskärmen med handskar på. Har inte provat colorado så jag kan inte jämföra med denna.
Om man skall köra batteridrift i kyla antar jag att man måste ha lithiumbatterier. Nmih gillar inte kyla.
 
Har en oregon 300 som jag testat lite på skotern, kopplad till 12v. Skärmen är mycket bra. Fantanstisk upplösning jämfört med gamla 60-serien. Funkar bra att använda dom vanligaste funktionerna på pekskärmen med handskar på. Har inte provat colorado så jag kan inte jämföra med denna.
Om man skall köra batteridrift i kyla antar jag att man måste ha lithiumbatterier. Nmih gillar inte kyla.

Håller med till 100%. Oregon funkar klockrent i kylan på skoter om den matas med 12V. RAM-fäste som sitter runt styret rekommenderas också.

Någon som vet var man hittar en 12V spiralkabel med mini-USB anslutning till Oregon? Garmins 12V kabel är > 1 meter lång och jag behöver bara ca 40 cm lång 12V-kabel. Clover säljer sådana till bla 60-serien, men de verkar inte ha några kablar till de nyare modellerna i sin butik.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leo XIV Colorado 300 vs Oregon 400t Navigering 0
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
jasy Ny Firmware Colorado 300 / Oregon 300 Navigering 7
Barfoba Skärmbyte Garmin Colorado 300 Navigering 14
thontz Fastighetskartan Colorado 300 Navigering 3
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
navet Grundkartan Garmin colorado Navigering 12
manlan Spara data från Färddatorn i Colorado? Navigering 12
Glidern Colorado software version 2.92 Navigering 1
Sjobbe Minneskortet i- Colorado 300 stängs av Navigering 3
Sensonic Hur får Alla kartor samtidigt i en Colorado 300? Navigering 5
Sensonic Garmin Colorado 300? Kan de va ngt ? Navigering 28
Långbåge USB problem med Colorado 300 Navigering 0
Tavve Colorado 300, mini-USB standard Navigering 10
Jossa Colorado problem Navigering 1
Rawmetalmedia Problem med irrationell kompass på Colorado 300 Navigering 8
Argusgranskare Colorado 300 spontanavstängning Navigering 4
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
Sjobbe Garmin Colorado- Avstånd till waypoint Navigering 3
oasus Felvisning av colorado 300 Navigering 9
Glidern Ta bort spår på Colorado Navigering 7
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
Ehrsa Kontaktproblem från datorns USB med Colorado 300 Navigering 3
Ehrsa Finns Dag/Natt/Auto på Colorado 300 ?? Navigering 0
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
Mija F Garmin Colorado 300 och spara spår Navigering 3
Metallaren minneskort till colorado Navigering 1
Dalmasen Colorado och SD-kort Navigering 14
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
Sjobbe Colorado 300 på reparation- inget fel... Navigering 3
grodanbolle Colorado vs 60CSx Navigering 54
Jan W Garmin Colorado 300 Navigering 2
Jan W Garmin colorado 300 Navigering 1
Jan W GARMIN Colorado 300 Navigering 10
Davidalb Colorado 300 och fartkamerabevakning Navigering 26
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
joala Colorado 300 SD problem Navigering 18
tommiehedberg Sökning i colorado Navigering 0
Dalmasen Colorado, waypoints Navigering 4
AxelM Colorado med 3D Navigering 3
jonasolof Olösta och lösta problem med Garmin Colorado Navigering 1
Dalmasen Colorado och SD-kort Navigering 10
svab Colorado 300 + Bluechart Atlantic v9.5 Navigering 6
Dalmasen Colorado 300 Navigering 1
AxelM Colorado 300 - mina första intryck Navigering 69
Tony-Avesta Frågor om Garmin Colorado Navigering 6
Tony-Avesta Funderingar om 60CSx Colorado och kartor Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.