Colorado och SD-kort

Min 300 har varit i England och blivit utbytt för att den inte accepterar SD-kortet.
Skälet enl. dom var att jag körde med en Beta version som mjukvara vilket man rekommenderar
att inte göra. Nu har jag programversion 2,50 i den nya.

Den nya klarar Friluftskartan på SD-kort men inte City Nav. Europe v9. Visserligen laddar den ner
utan problem men bildskärmen är grå och ingen karta går att välja.

Har någon av er haft liknade problem och finns det något jag missat.
 
Enligt Garmin i USA är 2.51 en betaversion "Beta Software: Colorado 300 Ver. 2.51 Beta as of Apr 07, 2008"

För Garmin Sverige gäller version 2.40

Hur kan jag få fram vilken version jag har på min Colorado 300?

Vilken version är lämpig att använda om man har problem att få in kartor i sitt extra minneskortet?

Har satt in ett 2Gb minneskort men jag får inte in kartorna dit hur ska jag göra? Har försökt med MapSource.
 
Jag har inga problem med min Colorado. Använder version Beta Softvare 2.51.
Programversionen får du via: Genvägar->Inställning->System->Alternativ->Programversion

Har ett SD-kort på 2Gb. Där har jag Friluftskartan Pro Norra Norrland, City Navigator Europe NT 2008.
All nerladdning av kartor gör jag via MapSource. Vad jag har förstått måste alla kartor laddas ner i en sekvens. Man kan inte lägga till en karta i efterhand. Den senaste nerladdningen ersätter alla tidigare nerladdade kartor. Undantaget är Basemap som finns med från början.

Vid nedladdning av kartor kan du välja plats antingen Garmin eller SD-kortet.
SD-kortet är Sandisk SecureDigital 2Gb 100kr på Dustin.

Det tar förfärligt lång tid att ladda kartor via MapSource och Garmin. Säkert en timme för dom kartor jag har. USB interfacet måste vara 1.1, om Garmin hade använt ver 2.0 hade laddningstiden kortats betydligt. Troligtvis beror det på att ver 1.1 av USB är strömsnålare än ver 2.0

Man kan ju alltid exprimentera att ladda kartorna via en modern SD-läsare vilket torde ge en ökad hastighet och flexibilitet. Har dock inte provat. Tillbringar hellre min tid i skogen än bakom tangentbordet.

/Janne
 
Jag har inga problem med min Colorado. Använder version Beta Softvare 2.51.
Programversionen får du via: Genvägar->Inställning->System->Alternativ->Programversion

Har ett SD-kort på 2Gb. Där har jag Friluftskartan Pro Norra Norrland, City Navigator Europe NT 2008.
All nerladdning av kartor gör jag via MapSource. Vad jag har förstått måste alla kartor laddas ner i en sekvens. Man kan inte lägga till en karta i efterhand. Den senaste nerladdningen ersätter alla tidigare nerladdade kartor. Undantaget är Basemap som finns med från början.

Vid nedladdning av kartor kan du välja plats antingen Garmin eller SD-kortet.
SD-kortet är Sandisk SecureDigital 2Gb 100kr på Dustin.

Det tar förfärligt lång tid att ladda kartor via MapSource och Garmin. Säkert en timme för dom kartor jag har. USB interfacet måste vara 1.1, om Garmin hade använt ver 2.0 hade laddningstiden kortats betydligt. Troligtvis beror det på att ver 1.1 av USB är strömsnålare än ver 2.0

Man kan ju alltid exprimentera att ladda kartorna via en modern SD-läsare vilket torde ge en ökad hastighet och flexibilitet. Har dock inte provat. Tillbringar hellre min tid i skogen än bakom tangentbordet.

/Janne


Jag kör alltid via SD-läsare och de ökar farten betydligt.
 
Tack för tipsen.

Jag uppgraderade GPS:n från v. 2.50 till v. 2.51 och det funkar fint.

La in Friluftskarta Pro via GPS och Metroduide Europe v9 via minneskortsläsare (går mycket fortare).

Men nu har jag försökt att använda GPS:n som en bilnavigator men den meddelar " Ruttberäkningsfel: Inga vägar nära startpositionen"
Ändå står jag på en väg som syns på kartan, har provat att köra kartorna för sig också.
Har någon ett förslag eller är inte Metroguide Europe v9 riktigt kompatibel med Colorado?
 
Ruttberäkningsfel: Inga vägar nära startpositionen. Har någon ett förslag eller är inte Metroguide Europe v9 riktigt kompatibel med Colorado?

Varken FriPro eller Metroguide är ruttbara på enheten. Gäller alla GPS:er och inte bara Colorado.

Metroguide är ruttbar i MapSource på PC:n. Dvs du kan göra rutter på PC:n som du sedan tankar upp till Coloradon.
 
city vavigator europa v.9

Tack för tipsen.

Jag uppgraderade GPS:n från v. 2.50 till v. 2.51 och det funkar fint.

La in Friluftskarta Pro via GPS och Metroduide Europe v9 via minneskortsläsare (går mycket fortare).

Men nu har jag försökt att använda GPS:n som en bilnavigator men den meddelar " Ruttberäkningsfel: Inga vägar nära startpositionen"
Ändå står jag på en väg som syns på kartan, har provat att köra kartorna för sig också.
Har någon ett förslag eller är inte Metroguide Europe v9 riktigt kompatibel med Colorado?

du måste gå in på profiländring och ställa om gps till automotive när du kör bilnavigation!!

mvh Zeb!!
 
Kan nån av er förklara varför det går bra att ladda ner MetroGuide v7 på
minneskortet och visa i 300'n men City Nav Eur v.9 accepterar den inte.
 
Dölj FriPro tillfälligt genom att visa CityNavigator

Tack för tipsen.

Jag uppgraderade GPS:n från v. 2.50 till v. 2.51 och det funkar fint.

La in Friluftskarta Pro via GPS och Metroduide Europe v9 via minneskortsläsare (går mycket fortare).

Men nu har jag försökt att använda GPS:n som en bilnavigator men den meddelar " Ruttberäkningsfel: Inga vägar nära startpositionen"
Ändå står jag på en väg som syns på kartan, har provat att köra kartorna för sig också.
Har någon ett förslag eller är inte Metroguide Europe v9 riktigt kompatibel med Colorado?

Samma felmeddelande fås på min Garmin Vista HCx när jag har dolt CityNavigator i kartmenyn för att kunna se FriPro. Men när jag först gör en rutt i CityNavigator och sedan döljer CityNavigator så fungerar rutten.

Är det CityNavigator eller Metroguide du har?

Thure
 
Nu fungerar bilnavigatorn.
Jag använder City Navigator Europe NT v9 och den laddade jag direkt in i minneskortet via en minneskortläsare. Friluftskartan Pro laddade jag via GPS:n. Det går bra att köra båda kartor samtidigt vid bilnavigering. Har ställt om profilen till "Automotive".

Har provat att köra en ny väg från en stuga, men efter en stund på den nya vägen var vi tvungen att vända för den blev smalare och smalare i skogen. Vägen gick från grusväg till skogsväg för att sluta som traktorväg. När jag studerade kartan senare på GPS:n stod det att det var en traktorväg.
Ska testa GPS:n i skogen snart.

Glad sommar :)
 
Nu får någon annan gärna rätta mig, men jag är tämligen säker på att när din GPS räknar om rutten så hittar den ingen ruttinfomation om inte CityNavigator ligger överst = är synlig.
 
Jo, numera gör det det. Det du refererar till var sant tills för några modeller sedan. Men jag har också några nyare modeller, där man kan visa Friluftskartan men räkna rutter på den osynliga City Navigator, samtidigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dalmasen Colorado och SD-kort Navigering 10
Barfoba Skärmbyte Garmin Colorado 300 Navigering 14
thontz Fastighetskartan Colorado 300 Navigering 3
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
navet Grundkartan Garmin colorado Navigering 12
manlan Spara data från Färddatorn i Colorado? Navigering 12
Glidern Colorado software version 2.92 Navigering 1
Sjobbe Minneskortet i- Colorado 300 stängs av Navigering 3
Sensonic Hur får Alla kartor samtidigt i en Colorado 300? Navigering 5
Sensonic Garmin Colorado 300? Kan de va ngt ? Navigering 28
Leo XIV Colorado 300 vs Oregon 400t Navigering 0
Långbåge USB problem med Colorado 300 Navigering 0
Tavve Colorado 300, mini-USB standard Navigering 10
Jossa Colorado problem Navigering 1
Rawmetalmedia Problem med irrationell kompass på Colorado 300 Navigering 8
ei78 Colorado vs Oregon Navigering 16
Argusgranskare Colorado 300 spontanavstängning Navigering 4
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
Sjobbe Garmin Colorado- Avstånd till waypoint Navigering 3
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
jasy Ny Firmware Colorado 300 / Oregon 300 Navigering 7
oasus Felvisning av colorado 300 Navigering 9
Glidern Ta bort spår på Colorado Navigering 7
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
Ehrsa Kontaktproblem från datorns USB med Colorado 300 Navigering 3
Ehrsa Finns Dag/Natt/Auto på Colorado 300 ?? Navigering 0
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
Mija F Garmin Colorado 300 och spara spår Navigering 3
Metallaren minneskort till colorado Navigering 1
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
Sjobbe Colorado 300 på reparation- inget fel... Navigering 3
grodanbolle Colorado vs 60CSx Navigering 54
Jan W Garmin Colorado 300 Navigering 2
Jan W Garmin colorado 300 Navigering 1
Jan W GARMIN Colorado 300 Navigering 10
Davidalb Colorado 300 och fartkamerabevakning Navigering 26
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
joala Colorado 300 SD problem Navigering 18
tommiehedberg Sökning i colorado Navigering 0
Dalmasen Colorado, waypoints Navigering 4
AxelM Colorado med 3D Navigering 3
jonasolof Olösta och lösta problem med Garmin Colorado Navigering 1
svab Colorado 300 + Bluechart Atlantic v9.5 Navigering 6
Dalmasen Colorado 300 Navigering 1
AxelM Colorado 300 - mina första intryck Navigering 69
Tony-Avesta Frågor om Garmin Colorado Navigering 6
Tony-Avesta Funderingar om 60CSx Colorado och kartor Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.