Chamonix till Zermatt

Funderar på att ta en liten skidtur från Chamonix till Zermatt i januari. (Från Mt Blanc till Matterhorn). Är det nån som har gjort nåt liknande? eller kanske vandrat streckan på sommaren?

- Hur lång tid kan man behöva?
- Vilken utrustning behövs? Räcker det med skidor och stavar eller behövs isyxa och stegjärn? Sele och rep?
- Kan man hyra turskidor i Chamonix?
- Hur är förhållandena i alperna i januari? Vad jag har förstått så är högsäsong för liknande projekt mars-april eller så.

Planen är att tälta efter vägen.Tänkte dessutom avsluta med några dars skidåkning utför.

Mer information finns här:
http://www.art-science.com/Ken/Alpine/C-Z/index.html
http://www.jpmountainguide.com/hauteroute.html

Tack på förhand!
/Johan

Jag kan dessvärre inte ge så mycket tips. Tältning är inte så vanligt. Dessutom är reglerna olika från plats till plats. Hittade däremot en artikel (tyska / franska) till 100 års jubilet till denna rutt (1903)

Tyska
http://alpen.sac-cas.ch/html_d/archiv/2003/200311/ad_2003_11_04.pdf

Franska
http://alpen.sac-cas.ch/html_f/archiv/2003/200311/af_2003_11_04.pdf

De tycks haft med sig för lite mat och vinet tog slut fort. När man ser deras utrustning ock klädsel kan man inte bli annat är imponerad. Av bilderna att döma gör du inte helt fel om du tar med dig slipsen. Kanske finns UL att köpa in Chamonix :).

Anmärkingsvärt är startvikten på deras rygsäckar. Den var 8 - 10 kilo !!!

Rutten är numera en klassiker och görs av 3000 turister årligen och de tar 5-6 dagar på sig.

God tur

Magnus

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Är det nån som har gjort nåt liknande? eller kanske vandrat streckan på sommaren?

- Hur lång tid kan man behöva?
- Vilken utrustning behövs? Räcker det med skidor och stavar eller behövs isyxa och stegjärn? Sele och rep?
- Kan man hyra turskidor i Chamonix?
- Hur är förhållandena i alperna i januari? Vad jag har förstått så är högsäsong för liknande projekt mars-april eller så.

Planen är att tälta efter vägen.Tänkte dessutom avsluta med några dars skidåkning utför.

Gjorde turen under påskveckan för två år sedan och delar av den förra påsken.

Tidsåtgången är som vanligt beroende av faktorer som väder, vind och egen form men normalvägen kräver 5 övernattningar vid perfekta förhållande. Under säsonen övernattar du i hyttor som serverar mat och därav möjligheten att klara sig med en packning på ca 10 kg. På vintern däremot finns inga hyttor öppna eller bemannade så du måste själv släpa med tält och mat vilket ökar packningen väsentligt. Förhållanden i januari med korta dagar, kalla nätter, högre risk för dåligt väder, instabilt snötäcke och glaciärsprickor där snöbroarna ännu inte är konsoliderade kräver betydligt mer kunskap och erfarehet för att genomföra turen än normalt. Men har ni det, kommer ni å andra sidan med all sannolikhet (jag förutsätter att du inte ger dig av själv) att ha hela härligheten för er själva.

Av utrustning behöver ni normal utrustning för färdsel på glacier och kunskap att använda den. Stegjärn, yxa, sele och rep ingår naturligtvis såsom också spade, tranciever och sond. Och som sagt i januari all utrustning för övernattning och matlagning.

Turskidor kan hyras lite varstans i Chamonix t.ex. hos Snell.

Ett bra tips, köp Peter Cliffs handbok om ämnet. Något av en bibel för Haute Routare.

Lycka till

Klas

houte route ar en fantastisk tur!
som klas skrev ar cliff sin bok en bibel. valdig latt last och med fina illustrasjoner.
lasten den ett antall gånger føre och aven efter tur.
jag skulle gå turen med langley med den blev avlyst i sista liten så vi tog en flygbiljett ned till geneve, transfer til chamonix och gick med compani de guide chamonix(reservasjon for stavfel, franska ar inte mitt starka språk)
da gick vi(vi var två från geilo, norge) tillsammans med två "aussie", en parisare och en från geneve plus guide. pris ca 10200 inkl fly, transfer, hotell føre och efter, sjalva turen och transfer tillbaka til chamonix. nasta gång jag går den turen så skall jag gå den sydliga turen over grand combain.

robert

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips