Canon PowerShot A610

Jag har nyligen köpt min första digitalkamera, en Canon PowerShot A610. Den är bra för sitt pris, men jag blev förvånad, och litet besviken, när jag upptäckte att den bara går ner till 1 sekund när man använder sig av Av-läget. Fördelen med Av-läget, där man alltså själv bestämmer bländare, och därmed även skärpedjupet, blir ju inte så stor. Den fördelen kan man ju bara tillgodogöra sig när ljuset är tillräckligt. Jag trodde att det var fel på min kamera, men Canon svarade "att det är nog inte något fel utan en begränsning som inte går att åtgärda".
"... nog inte något fel..." Jag ringde Cyber Photo, som jag tycker är bra. De kollade på en A610 som var uppackad och den hade samma fel/begränsning.
Min fråga till alla A610-ägare: Har era A610 samma fel/begränsning?
Observera att i Tv-läget liksom i M-läget går det bra att sätta tiden till 15 sekunder.
/ Bertil

Riktigt...

Det verkar tyvärr vara korrekt att 15 sekunder inte fungerar i alla lägen. Recensenten Bob Atkins på http://www.photo.net/equipment/canon/a610/ kommer fram till samma, förbryllande slutsats:
Canon specify shutter speeds from 15 seconds to 1/2500s. However it appears that shutter speeds longer than 1s are only available in certain modes. I could access them in full manual mode and in Shutter Priority mode, but in Aperture Priority and auto modes, 1 second was the longest exposure the camera seemed capable of.
Men det borde väl gå att använda det helt manuella läget istället? Visserligen blir det lite krångligare att hitta rätt bländare, men det är ändå ganska sällan man använder slutartider längre än en sekund...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för era svar!
Begränsningen går att leva med.
Kameran är i övrigt mycket bra tycker jag.
/ Bertil

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips