Byta lager

Jag undrar över hur man lyckas byta lager utan att använda (aggressivt) våld? Har köpt nya hjul men skall behålla mina gamla lager.

Tacksam för hjälp!
/LLKO

Milt våld

Hej lite våld kan behövas men man brukar kunna trycka ut lagren från insidan med en insexnyckel eller nåt liknande det finns även specialverktyg att köpa hos i sportbutikerna du kan ju titta på http://www.inlines.nu där finns tips om hur man tar lös och rengör lagren under rubriken utrustning Lycka till / Björn

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej,
om du inget specialverktyg har så kan lite milt våld vara lösningen ja. Jag brukar i de fallen ta insexnyckeln (eller liknande) och ta grepp mellan kanten som bildas där lager och spacer möts (inne i hubben). Drar sedan försiktigt runt om längs denna kant för att få ut lagret. Brukar funka men kan ta lite tid och kosta lite svordomar. Var försiktig så inte lagren skadas bara.

J

llko; sa:
Jag undrar över hur man lyckas byta lager utan att använda (aggressivt) våld? Har köpt nya hjul men skall behålla mina gamla lager.

Tacksam för hjälp!
/LLKO

Förstod det som om det var lagren han ville behålla och bara byta till nya hjul...

J

Jonas.O; sa:
llko; sa:

Tacksam för hjälp!
/LLKO

Förstod det som om det var lagren han ville behålla och bara byta till nya hjul...

J

Hej och tack för alla svar!

Det är mycket riktigt så att det är bara hjulen som skall bytas och lagren skall vara kvar.

Tack återigen!
/LLKO

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips