Brus i P-läge på Nikon D80

Hej!
har köpt mig en Nikon D80 (har aldrig haft digital systemkamera förr.. bara vanlig). Hur som helst så har jag läst manualen (som alla duktiga flickor gör) och där stod det att "P"-läge är den bästa att ta bilder med om man inte vill oroa sig för inställningar. Kameran väljer slutartiden och exponeringen själv. Då tog jag denna "P" och vad ser jag när jag kommer hem. Bilder tagna med "Auto" inställningen är hur fina och skarpa som helst, men när det kommer till bilder tagn ai "P"-läge så blir det såååå BRUSIGT... jag testade flera gånder både utom- och inomhus, stillastående och rörlliga objekt (vem visste att min katt kan springa så fort, inte jag).. men samma resultat. Perfekt i auto-läge och brus i P-läge. Det borde ju vara ganska samma. Jag hade ingen extrem ISO-inställning heller. Allting kördes på auto-ISO. Kan det vara så att kameran "skriver över" ISO-inställningen på kameran själv? Jag tvekar. Hur som helst.. HJÄLP.. nu börjar jag bli desperat här...

Du får väl köra på Auto då. ;)

Nejdå, men sänk ISO-värdet i P-läget så bör det ordna upp sig. Vad valde kameran för ISO-värden? Över 200 kan ge en del brus, beror på sensorn som jag inte vet något om i detta fall.

Fast lär dig om ISO, slutartider och bländare samt hur de olika inställningarna påverkar bilden. Du behöver inte välja dem manuellt sedan men det är bra att ha en känsla för hur bilden kommer bli efter vad kameran valt (och manuellt korrigera om kameran tycker knäppt).

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej,

Auto ISO fungerar inte på PASM-lägena utan då är det fixed ISO som gäller.
Auto ISO finns bara om du kör på Auto-läget och de olika motivprogrammen.

D80 ger okej bilder upp till ISO 800 anser jag, så länge som du inte skall göra stooora utskrifter.
Jag kör ofta på 600 eller 800 i manuella programmen, om det inte är väldigt ljust eller att jag kör ett väldigt ljusstarkt objektiv.

/Rob

Hej,
Auto ISO fungerar inte på PASM-lägena utan då är det fixed ISO som gäller.
Auto ISO finns bara om du kör på Auto-läget och de olika motivprogrammen.
/Rob

Det är fel, auto-ISO fungerar i PSAM-lägena. Skillnaden är att i PSAM får man själv välja att ställa in auto-ISO (under CSM 07), medan i Auto-läget och motivprogrammen sköter kameran det utan att man kan påverka det.

Det går även att välja vilket ISO-tal som ska vara högsta möjliga vid auto-ISO.

Allting kördes på auto-ISO. Kan det vara så att kameran "skriver över" ISO-inställningen på kameran själv? Jag tvekar. Hur som helst.. HJÄLP.. nu börjar jag bli desperat här...

Om du kör auto-ISO så "skriver" kameran över ISO-inställningen, det just det som är poängen med auto-ISO. Välj ett fast ISO-värde eller ställ auto-ISO så att det inte får gå över ett visst ISO-värde, t ex 800.

Tänk också på att i Auto-läget bestämmer kameran om blixt ska användas eller ej, medan i P-läget måste du själv fälla upp blixten om du vill ha blixt. Om du glömmer att ha blixt inomhus när det är mörkt blir bilderna såklart brusiga.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips