Bruksleden

Tack Håkan, jag gick etappen mellan Malingsbo och Kloten i somras. Det var ingen särskild upplevelse och jag tror att jag avhåller mig från hela Kloten - Malingsborundan ( 43 km ) då jag fått intrycket av att det inte är så mycket annat än barrskog och ljung att se?

Jag är precis hemkommen därifrån och är benägen att hålla med. Dock tyckte jag att sträckan Björsjö-Kloten var helt OK. Helt fantastiska är ändå de övernattningskojor som finns längs leden. Gott om ved fanns också vid de flesta.

HåkanF
 
Har gått endel mellan Hallstahammar och Ramnäs.Fin tur men man får räkna med endel vatten att passera, ordenligt lerigt på andra ställen. Även gått Lansberget nära Fagersta, riktigt fin tur, om än jobbigt med rådjurslöss på vissa sträckor.
 
Rådjurslöss - är det samma sak som älgfluga? Den är riktigt otrevlig hursom, särskilt de man känner i håret några timmar efter skogsturen... :/
 
Malingsbo-Örtjärn

Gick från Högbyn till Malingsbo 130702. Var en trivsam tur fram till Örtjärnen men efter det var det problematiskt. Över stora delar av leden ligger träd med snöbrott och diverse toppar vilket gör det svårframkomligt. I de branta delarna var det rent av farligt då det inte gick att se var man satte ned fötterna. Stenigt och massor med hål runt om. Gå inte denna etapp om du inte tänkt att klättra eller ta stora omvägar där man riskerar att tappa ledmarkeringen. Dagen var en stor besvikelse!
 
www.bruksleden.se verkar inte heller underhållas, har försökt kontakta de som ligger bakom siten, och även skrivit i gästboken. Ingen respons på mail, och mina inlägg kom inte ut på gästboken, förmodligen någon som skulle ha granskat och godkänt dem, men inte gör sitt jobb/jobbar kvar. Trist, delar av leden är fina, och jag vet att kommunerna bygger nya spångar/broar, iallafall mellan Västerås och Hallstahammar.
 
Jag är uppvuxen alldeles intill Bruksleden och har på senare år börjat fundera på hur många det är som nyttjar denna, i min mening, trevliga låglandsled? Läget måste ju anses optimalt med tanke på närhet till den befolkningstäta mälardalsregionen och Stockholm. Det är ju här man först möter rejäl bergslagsskog om man kommer från mälardalen.

Själv uppskattar jag etapp 21 och 22 som sträcker sig från Malingsbo - Örtjärn - Högbyn, där man verklien får stöta på rejäl bergslagsterräng.

Så.. vad finns för erfarenher och upplevelser om denna led hos er här på utsidan?

Tack for tipset om etapp 21 och 22, så här över tiden med hjälp av utsidans sökfunktion. På den rekommendationen stack jag igår dit efter jobbet och hann till Örtjärnens vindskydd precis innan det blev för mörkt. Höjdpunkten var att titta på stjärnorna en becksvart septembernatt. Man såg dem lika bra i den helt stilla tjärnen som på himlen. Greta (som ni ser på bilderna) var inte imponerad av stjärnorna men uppskattade kvällens korvgrillning desto mer. Det var för mörkt för blider igår, men bifogar lite bilder från morgonen när vi gick upp till Lindbostugan innan vi åkte hem.

Jag har varit besviken på Bruksleden i Västerås kommun där det mest är hyggen och har ofta varit ganska svårframkomligt. Här var det istället vacker bergslagsnatur när den är som bäst, lugnt, fin skog, fina stigar och rent i vindskyddet. Väldigt torrt nu, men jag kan tänka mig att det normalt bara är några kortare passager av det jag gick som blir riktigt våta.
 

Bilagor

  • aFoto 2016-09-10 08 34 04 (1).jpg
    aFoto 2016-09-10 08 34 04 (1).jpg
    99 KB · Visningar: 476
  • aIMG_0769.jpg
    aIMG_0769.jpg
    84 KB · Visningar: 527
  • aIMG_0772.jpg
    aIMG_0772.jpg
    85.3 KB · Visningar: 534
  • aIMG_0786.jpg
    aIMG_0786.jpg
    37 KB · Visningar: 505
Hej tråden 2020
I helgen vandrade jag och en vän etapp 9, 10 och 11. Regnet var växlande, och vi fick smaka de flesta väderlekarna. Etapp 9 var trevlig - men man kan strunta i startsträckan som bara är tråkig asfalterad raksträcka och börja vandra direkt där leden går från 66an. Det finns en trevlig rastplats längst vägen och framme vid etappmålet så finns bra tältplatser och en eldplats och brygga. En torrtoa fanns också. Vinden tjöt hela natten. Underbart.
Etapp 10 var väldigt regnig men vi tyckte om sträckan som sådan. I det lilla "samhället" Ulvsbomuren finns direkt ett hus som har en tomt med en fin vattenpump. Där finns en skylt "Gott vatten för törstiga vandrare". Perfekt att fylla på flaskorna. Finns ett par källor längs vägen fram till Stenbjörnskojan där man kan fylla flaskorna. Vi åt lunch i kojan och värmde oss. Tände kamin och torkade lite kläder. Väldigt skönt när man var kall och blöt. Det finns torrtoa i ett annat skjul som också finns där. Där brukar det kanske finnas ved men nu var där tomt. Sista etappen, 11, gick vi på eftermiddagen (Min GPS fick etapp 11 till 11 km) och den måste vi säga var litet sisodär. Ganska mycket sly som växt upp och det var på flera ställen lätt att missa att se var man skulle gå, framförallt när man skulle vika av från skogsvägarna. Det var ett flertal ställen som var svårframkomliga när man har stora ryggsäckar. Njaa.. etapp 11 skulle behöva fräschas upp ganska ordentligt. Den var inte så spännande att uppleva rent naturmässigt heller. Vissa delar var bara att man skulle genom någon djungel av sly och gräs och ptja... sånt är väl inte vad jag lever för. Väl framme vid Trummelsberg åt vi middag på den fina rastplatsen och kunde slappa i bra vindskydd. Det fanns väldigt bra eldstad och massa ved. Där blev vi sedan upplockade med bil och åkte hem.

PS. Det var sjuuuka mängder med lingon. På ett ställe stannade vi till och det tog oss ca 3 min, att få ihop 2 liter (utan bärplockare).

Nu är man bra sugen att testa etapp 21-22 och kloten.... Den har jag kvar att uppleva
 
En fin dagstur är Landsbergsrundan. Start vid Trummelsberg eller vid Landsberget. Bil fram till båda. Bra/fina rastplatser är Trummelsberg (vindskydd,dass, ved), St. Trehörningen (koja, dass, ved), Bredatjärnen (inget skydd alls) Landsberget (vindskydd), Södra Landsberget (inget skydd alls).
 
En fin dagstur är Landsbergsrundan. Start vid Trummelsberg eller vid Landsberget. Bil fram till båda. Bra/fina rastplatser är Trummelsberg (vindskydd,dass, ved), St. Trehörningen (koja, dass, ved), Bredatjärnen (inget skydd alls) Landsberget (vindskydd), Södra Landsberget (inget skydd alls).

Jag och barnen vandrade Trummelsberg - St Trehörningen i somras och tältade där. Loved it! Fantastisk plats.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...