Bra vandringskänga för Keb och Spanien

Hej vandringsvänner,

Jag och tjejen planerar en bestigning av Kebnekaises sydtopp i början av augusti och för detta ändamål behöver vi inköpa bra vandringkängor. Vi använder idag Hanwags Arrow GTX trekkingskor när vi vandrar på Sörmlandsleden, men vad jag förstått så behövs kraftigare skodon för Keb?

Vi planerar även att vandra den 93 mil långa Santiago De Compostella leden nästa sommar och därav så vill vi ju gärna hitta kängor som fungerar både i Svensk fjällnatur och i nordspansk värme.

Vi har kikat på Meindl Air Revolution 3.1 och Hanwags Yellowstone känga då de ju är både lätta och andas bra.

Vad anser ni kängproffs; vad har ni för erfarenheter av multifunktionskängor och vilka modeller kan ni rekommendera oss?

Tack på förhand och ha en underbar sommar!

Jag har ett par Meindl Island Lady som jag har haft både på Keb och under varmare vandringar. Jag tycker att de fungerar utmärkt. Bara man har bra strumpor som andas så funkar de även i värme.

Lycka till!

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Vill ni ha lätta kängor och har tidigare (goda?) erfarenheter av Hanwag kan Hanwag Mountain Light rekommenderas. De har i.o.f.s. Goretex vilket kanske är en overkill i norra Spanien.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips