Bouldering på Teneriffa?

Hej!

Någon som vet nåt om bouldering på Teneriffa? Har ledförare från Rockfax men ingen info om bouldering.

Tack på förhand,

Stephan
 
Bra bouldering finns bl.a. i Poris de Abona, Arico, Arico Nuevo, Vilaflor och Las Cañadas.

På Basalto i La Laguna kan du köpa en dvd med förare för några av boulderproblemen i Arico, men den är ganska svår att jobba med. Några av Las Cañadas de Caprichos boulderproblem finns beskrivna i Las Cañadasföraren som man också hittar på Basalto. De övriga områden har ingen förare men vägbeskrivningar kan du få på http://www.escuelasdeescalada.com

Ha inte för stor tillit till Rockfax förare. Den innehåller mycket fel, men är än så länge den enda som finns att köpa. Ayuntamiento de Arico håller på att producera en riktig förare som förhoppningsvis kommer under året. Lycka till!
 
Hur ser det ut med boulderingen på de andra öarna? Jag vet inte vilken jag hamnar på, men nån av dem lär det bli inom några veckor...

En anslutande fråga: kan man hyra padda nånstans? Jag är inte sugen på att släpa med den... det räcker med packning för en hel familj...
 
Tack för det snabba svaret! Jag hade funderingar på Arico; det verkar ju vara bland de mera etablerade områdena. Som jag förstår består Arico av en "övre och en undre ravin". Kan man bara åka till Arico och leta boulderblock så att säga? Eller finns det något annat ställe du skulle rekommendera vad gäller enkel access? Det verkar som jag får åka utan någon direkt boulderguide och då är det ju bara viktigt att hitta till ett bra ställe. Kommer att vara på Teneriffa runt en vecka.

Mvh, Stephan
 
Arico är en ravin, men man parkerar invid en bro som delar av ravinen i två delar. Alla bumlingar ligger i den övre delen och är du inte på extrem gradjakt behöver du ingen förare. Det är bara att glida runt mellan blocken. Dvd-guiden beskriver ett fyrtital problem, men det finns nog bra många fler ... Enklast access är däremot Poris de Abona. Få block men en stor gryta med över 100 olika problem. Om man vill hyra padda på Teneriffa finns det också.

På Gran Canaria ligger bl.a. Barranco de Berriel som innehåller omkring 200 block och ligger i syd nära Mogan. På Fuerteventura ska det också finnas bra bouldering, men det kommer vi kolla upp senare. I princip finns det klättring på alla öarna.

Andra saker man kan göra här är i princip alla sommarsporter. Vi kitesurfar mycket, andra surfar, vindsurfar, cyklar XC, cyklar DH, skejtar, seglar, dyker, paddlar, vandrar, skärmflyger etc.

Den sida jag tipsade om tidigare, http://www.escuelasdeescalada.com tillhör Desnivel och finns dessutom på engelska
 
vastero; sa:
Andra saker man kan göra här är i princip alla sommarsporter. Vi kitesurfar mycket, andra surfar, vindsurfar, cyklar XC, cyklar DH, skejtar, seglar, dyker, paddlar, vandrar, skärmflyger etc.
´

Jag vågsurfar, kör MTB, dyker och vandrar.

Några tips? Dykningen, är den något att ha internationellt sett?

Är det fuerteventura man vågsurfar på? Vet att det görs en del vindsurfning där i närheten av corralejo.
 
Ok, det låter bra. Bara jag får lägga händerna på lite sten så blir jag glad! Hyr man padda på Basalto i La Laguna? Om man skulle vilja prova vågsurfing, går det att göra det på Teneriffa? I såfall, vart skall man vända sig om man vill hyra en bräda och kanske få lite instruktioner?
 
Man kan vågsurfa på alla öarna. För vågsurf på Teneriffa kan man prata med Lars på K16 i Las Americas. K16 kör både kurser och har surfbutik, http://www.k16surf.com.

Dykning har jag ingen koll på, men det finns dykcenter precis överallt. Några kompisar som var här (som har dykt i Röda havet, Thailand, Australien etc.) tyckte den var riktigt bra.

Om man vill hyra padda kan man kotakta Chohoo, http://www.chohoo.com. Basalto har inga till uthyring, bara till försäljning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Denkan Nyflyttad till Hbg söker klätterkamrat, tips på bouldering i Hbg? Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
everts1 Sollefteå - bouldering/klättring? Klättring allmänt 0
Albin_25 Klättring/bouldering kring Avesta? Klättring allmänt 3
klätterpojken Bouldering Halmstad Klättring allmänt 1
Lortpelle Sportklättring/bouldering i Asien juni - juli? Klättring allmänt 7
pajoon Bouldering i Sälen och Kebnekaise Klättring allmänt 2
Trisnic inomhustävling (bouldering), nivå? Klättring allmänt 0
Henkanii Bouldering i Västerås? Klättring allmänt 0
Danne82 BOULDERING i stockholm! Vart??? Klättring allmänt 2
7sjunger Bouldering Högalidsgatan Klättring allmänt 0
Stoffe.M Bouldering i europa? Klättring allmänt 7
Jokk Bouldering Karlstad/Årjäng Klättring allmänt 23
Micke U Bouldering och säkerhet. Klättring allmänt 2
Mike C Bouldering i Östersund Klättring allmänt 4
suomi-enkeli Bouldering nära Barcelona? Klättring allmänt 1
kletterdregg Bouldering? Klättring allmänt 7
d99majo Bouldering i Kärkevagge Klättring allmänt 6
g-kvisten bouldering i Sthlm skärgård Klättring allmänt 1
P.D Bouldering i göteborg ? Klättring allmänt 1
Macaco Bouldering i Turkiet Klättring allmänt 0
gustafbohman bouldering Klättring allmänt 3
zeromaker Bouldering i norrort Klättring allmänt 2
thelleberg bouldering (troligen felstavat) Klättring allmänt 1
matteericsson Bouldering i Hudiksvall med omnejd? Klättring allmänt 0
zeromaker Bouldering i Stockholm Klättring allmänt 1
kalle rosenberg Bouldering i Kalmar/Nybro? Klättring allmänt 0
johaneklof Bouldering i Indien Klättring allmänt 0
lillmacho Bouldering i Stockholmstrakten Klättring allmänt 1
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.