Billigt till Alperna

Hej!
Någon som har tips på billig skidresa till alperna? Finns ju många alternativ och att boka själv, köra själv etc. Men söker någon resa helst med flyg och inklusive liftkort.
/Skidsugen

Liftkort

Tänk dig bara för när det gäller liftkortet, ganska ofta får man ett limiterat liftkort av arrangören dvs det gäller oftast inte i lika stort område som vissa köpta på plats. Tex i Ischgl kanske det inte gäller i galtür...Iofs inget speciellt men ändå.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag känner ju inte till dina skäl för att rata "egen regi", så kanske du kan sluta läsa redan här ;).
Jag kan dock konstatera, att jag alltid (åker varje år) får ihop det tusenlappar billigare genom att boka själv. Det blir dessutom friare, bekvämare och effektivare - man slipper anpassa sig till gemensamma (= överdrivet sena/tidiga) transfertider, köa för kollektiv bagagehämtning och nyckelutlämning, samt inte minst taskiga flygtidet. På egen hand kan man lättare boka tidigt flyg ner (och fixa mat, liftkort och ev. skidhyra redan på ankomstkvällen) och sent flyg hem (och få en hel skiddag extra).
Det där med liftkortet stämmer också, dessutom brukar de vara 6-dagars i "inkluderad" version.

Själv tycker jag att Geneve är rätt optimalt, åtminstone från södra Sverige - bl a Norwegian flyger dit billigt och därifrån går det många transfer-minibussar (PowderCab, ATS m fl) till stora, snösäkra men ändå närliggande skidorter som Avoriaz. Alla har en effektiv sök- och bokningstjänst på nätet för lägenheter på resp. ort.
Ju fler ni är, desto mer vinner ni på att fixa själv och därmed dela på boende- och transferkostnaden.

Det är dyrare att komma iväg ensam, men samma gäller charterresor - man avtvingas betalning för en tom säng. Det går inte längre, som i min gröna ungdom, att hugga en billig "ospec" och bli hopföst med vilt främmande trevligt folk i en urtrång och opraktisk fransk "appartement" ;).

Är du intresserad av "all-inclusive" så brukar vi köra på UCPA (bokat från brittiska sidan för att få billigare än svenska) och sen boka eget flyg (som går att få rejält billigt om man är ute någesådär tidigt. Men det innefattar ju lite eget-fixande. Och när man inte kör på svenska sidan måste man ju lösa transfern själv.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips