Billig kajk

Är ny inom detta med kajaking, har bara haft Canadensare innan. Tittade på Blocket och hittade en trevlig kajak vid namn Baltic för 7200:-. Är det någon som har en sådan eller provat en? Är det en kopia på någon "känd" modell? Finns det någon recension på den? Fungerar den, mycket rank, dålig kvalitet etc. Skall bara ha den till dagsutflyckter och paddla lite runtomkring Jönköping där jag bor. Är det kanske bättre att köpa en Canadensare och paddla med familjen? Tänkte köpa 2 Baltic i så fall.
 
Antar det är en Trapper Baltic du menar? Det är i så fall tillverkad i Estland! Den är lite rankare än man skulle tro! Men annars inget större fel på den :)

/Janne
 
Baltic

Jag är också sugen på en Baltic. Den som annonseras på Blocket är inte en Trapper.
Den säljs av en dansk firma www.kajak-tilbud.dk och är byggd i Estland.
Måtten verkar justa 530 x 55 och 25 kilo
V-skrov med roder och pedalställ.
Det framgår inte om sits kan justeras.
Man får lägga till 600 för frakt och kan få levererat utmed en rutt från Malmö - Göteborg verkar det som. Den som vet mer kan väl skriva ett par rader.
/Håkan
 
Det sägs ibland att man får det man betalar för. Det stämmer kanske inte riktigt alltid - man kan ju t ex köpa en utgående modell som har nedsatt pris men där funktionen fortfarande är fullgod.

En kanot håller i många år om den är välbyggd. Min Icefloe köpte jag 1991 och den är fortfarande fullt användbar. Driftskostnaden har varit lite diskmedel för rengöring och en skvätt vax ibland. Gummiluckorna gav upp efter 14 år och då kostade det drygt 800 kronor med nya.

När du tittar på en "billig" kanot så känn på den, titta hur skarvningen ser ut, verkar styrning/skädda vara hållbar, sitter sitsen fast osv... Ta gärna med ett par kompisar och hyr gärna några olika modeller och sen byter ni under en dag och jämför. Sen har du ett bättre underlag för att bedöma vad du vill ha och hur mycket kanoten kommer att kosta per utslaget per år (5, 10, 15 eller 20 år?). Är det värt att spara 500 kronor per år och få en hyfsad kanot när du kan unna dig en bra kanot för så lite extra?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.