Bekväm sele (Yates/Misty Mountain?)

Är på gång att köpa en ny sele och letar efter en modell som är bekväm och har relativt bra utrustningsslingor.

Petzl-selarna tycker jag är riktigt obekväma, då benslingorna är för smala och "mjuka" så de mest veckar ihop sig...

Någon som har tips på någon annan sele?

Är väldigt sugen på en Yates Astroman eller en Misty Mountain Cadillac. Någon som provat dessa selar? Eller vet om de går att köpa i Sverige eller Europa?

Hej
Jag köpte en Mammut Venus (mansversionen heter Apollo) i somras och den är super. Födelarna är att den är mycket lätt, att hela selen bär, det är alltså inte bara band med stoppning runt, så den kan helt enkelt inte krulla ihop sig och att den har skön stoppning trots den mycket låga vikten. Den är också gjord i Schweiz, (för den som tror på deras perfektionsism och kvalitetstänkande). Den är dock en sportsele, eftersom benslingorna är fasta och det inte är mer än fyra utrustningsslingor på den. Addnature.com tog in min på begäran, jag har använt den minst fyra gånger i veckan hela höst-vinter-vår och stortrivs.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Äger själv en Cadillac. Utmärkt sele för långturer med stor rack. Många och stora länkar för utrustning.
Bredden på bältet gör att den är rätt svettig och bulkig. Inget du vill ha för sportklättring eller en repas turer. Misty är kända för sin goda kvalitet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips