Båttider Sitojaure

Någon som vet ifall det är några fasta tider för båtskjutsen från Rinim till Sitojaurestugorna, eller hur lång tid innan man bör boka den?

Björn
 
Från STF:

Sitojaure-Rinim(Sarek)

1/7-10/9

Endast mot beställning i förväg.

Båtförare: Erik-Ivar Kallok tfn 070-274 72 63, Per Kuhmunen, tfn 076-6635003. Vid dålig mottagning ring flera gånger, det går även bra att ringa sent kvällstid. Använd Telia mobitel. Per Kuhmunens båtturer kostar 250 kr/pers.
 
Går du genom Pastavagge slutar stigen vid Kuhmunens stuga. Han brukar vänta till han får ihop ett gäng så kör han över. Du får troligen en trevlig guidning samtidigt.
Du behöver normalt INTE boka båten från Rinim innan du åker hemifrån.
 
Per Kuhmunens båtturer kostar 250 kr/pers.

Jag har åkt med Per två senaste åren mellan Rinim och Sitojaurestugorna och han tar 500kr per person. Däremot har han släppt av mig vid en "genväg", lite tidigare än Sitostugorna och dit tar han 350:-. Han är en skojfrisk rackare så jag vet inte om han har fasta priser om jag ska vara ärlig.

Vad gäller tider så finns det inga exakta sådana, när jag åkte med honom i år så var det ett par som hade väntat i fem timmar på att få skjuts så lämna klockan hemma ;)
 
Åkte med Per Kuhmunen i sommar. När jag pratade med han i början av februari blev jag lovad 250 kr/person men när jag sen pratade med han igen efter tre månader så ville han inte kännas vid det priset och sa då att turen kostar 400 kr. När jag kom till Rinim så skulle han ta 500 kr/person. Vi fick dock ner priset till 400 kr. Lite otäckt när man står där i ödemarken och ska förhandla om priset och man inte har några andra alternativ.
 
Alternativet är att Per kör dig tvärs över sjön och så går du över fjället till Petsaure och sedan vidare till Salto. Det ör en hög stigning, men den är lättgången och utsikten är strålande. Det är en din tur och absolut ett alternativ till Kungsleden till Salto.

Dessutom mycket billigare båtpris. Men du får jämföra båtrpriset med literpriset på din svett när du skall höja dig 600 meter...:)

Thomas
 
Åkte med Per Kuhmunen i sommar. När jag pratade med han i början av februari blev jag lovad 250 kr/person men när jag sen pratade med han igen efter tre månader så ville han inte kännas vid det priset och sa då att turen kostar 400 kr. När jag kom till Rinim så skulle han ta 500 kr/person. Vi fick dock ner priset till 400 kr. Lite otäckt när man står där i ödemarken och ska förhandla om priset och man inte har några andra alternativ.

MasterCard ?
 
Tyckte bara det va lite trist när man inte kan lita på folk och man är i en rätt utlämnad situation. Tog med mig mycket kontanter för säkerhets skull för jag anade att det skulle bli strul med den turen. Man kan ju gå utmed sjön istället men det tar ju tid.
 
När jag kom till Sitojaure för två år sedan frågade jag stugvärden om båten till Rinim. Ett tyskt par hade bokat båtskjuts till nästa morgon och jag kunde åka med. Det var inte Per som körde utan en kvinna, vet inte namnet. När vi kom fram till Rinim fick vi betala 500 kr per person. Dyrare än taxi på nyårsafton men vad ska man göra finns inga vettiga alternativ om man vill ta sig den sträckan.
 
Tyckte bara det va lite trist när man inte kan lita på folk och man är i en rätt utlämnad situation. Tog med mig mycket kontanter för säkerhets skull för jag anade att det skulle bli strul med den turen. Man kan ju gå utmed sjön istället men det tar ju tid.

Svårt att gå längs norra sidan av Sitojaure. Sen måste man vada Sitoätno strax innan Rinim. Kräver några kilometers vandring norrut innan man hittar lämpligt vadställe.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Örnsätrarn Fel i båttider Ritsem/Änonjalme Fjällvandring 10
Geäst Båttider Ritsem - Vaisaluokta/Änonjalme Fjällvandring 2
pergit Kvikkjokk-båttider? Fjällvandring 2
Robert D Båttider och priser mellan Hellebomotn och Musken? mm. Fjällvandring 9
Fjälltagen Sitojaure - Rinim Fjällvandring 0
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
fremag Finns det två båtförare Rinim - Sitojaure? Fjällvandring 14
Lars_Hedegaard Rute over fjeldene mellem Sitojaure og Pietsaure Fjällvandring 5
eyck Sitojaure nordöstra strand Fjällvandring 1
easker Vandra längs Sitojaure? Fjällvandring 3
JPE Båtskjuts på Sitojaure Fjällvandring 13
mekstr Sarek vägval - vad vid Rinim och båt på Sitojaure Fjällvandring 1
Daniel K Intresse sökes: Båtfärd Sitojaure-Rinim 1/9 Fjällvandring 0
Evajar Båt på Sitojaure Fjällvandring 5
HansLöfgren Sarek Kuropaks sameviste Sitojaure Fjällvandring 0
kollebolle Sitojaure på skidor Fjällvandring 6
gusbo Snabbaste vägen till Rapaselet - Sitojaure- Vassjavagge? Fjällvandring 15
avslut1008 Båten på Sitojaure Fjällvandring 4
eyck Några frågor om Sitojaure/Sitoätno Fjällvandring 16
hegeland Vandra längs Sitojaure? Telefon i Rinim och Nammatj? Fjällvandring 4
GustavOh Båtskjuts på sitojaure - tider mm. Fjällvandring 3
pasta Rinimstugan-Saltoluokta (över fjället NO om Sitojaure) Fjällvandring 9
pal2 Rinim - Sitojaure ?? Fjällvandring 4
Almgren Båten Sitojaure till Rinim Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.