Avstånd i vistan för en nybörjare

När jag för över trackloggen från vistan till dator, via G7towin, så får jag en kolumn som räknar ut avstånd. Denna kolumnen, är det 2d avstånd eller 3D avstånd(Eller är höjden medräknad)

Ex, om jag klättrar en klättervägg på 10 meter, skulle avstånder bli 10 meter eller 0(eftersom possitionen på marken är ofärändrad, bara höjden är förändrad)

Anledningen jag frågar är att jag funderar på att försöka räkna ut lutning på ställen jag åker/går på..

Tacksam för hjälp

Vet inte, men...

Om jag anger en waypoint där jag står, men lägger till 1000 meter till höjden, så anger Vistan fortfarande att punkten ligger fyra meter bort. Normal felmarginal, alltså, men uppenbarligen tar den ingen hänsyn till höjdskillnaden på punkterna.

Men höjden finns angiven i det sparade spåret, så det går ju att få ut den ändå, om man vill. Så även lutningen, eftersom sträckan också går att få fram.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Räkna själv

Utan att ha någon Vista (min 12CX sparar inte höjd i trackloggen) så är en brant vägg inget idealiskt ställe att få bra GPS mottagning på. Men i en slalombacke bör mottagningen vara bättre.
Om du är lite bevandrad i matematik, så öppna tackfilen i Excel och räkna själv ut de värden du vill ha.
Tips Ställ in GPSen på en kort tid mellan trackpunkterna och använd Swedish Grid.

Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips