Avstängningar

Hej

Jag har noterat att ett par medlemmar har blivit temporärt avstängda. Den ena har varit det i flera månader? Iaf så står det kvar under profilnamnet.

På andra forum brukar det redovisas vem och varför, vilka regler som brutits osv, men här på utsidan verkar sånt ske i det dolda och rätt godtyckligt.

Det vore fint med öppenhet där och att ni skriver vad det beror på, så alla intresserade kan få reda på det.

Hur långa straff har de fått?

Har inte blivit avstängt men godtycke är det nog inte, här finns reglerna:
Dock specas inte sanktionernas längd.

Allt var inte bättre förr men jag tycker att ibland är tonläget hårdare på utsidan nuförtiden, förr var det mer kunskaps- och erfarenhetsfrågor medan nu är det mer politik och stora frågor. Och därmed ävne fråogr om källhänvisningar.

Om jag haft tur eller varit eftertänksam men jag har lyckats hålla mig oavstängd trots t ex tråden om klungcykling som löpte på i drygt 1200 inlägg och jag var nog ganska ensam på min sida att vara emot klungcykling på allmän väg:

Nu sticker jag ut hakan med en tanke som jag haft i huvudet ett tag: Blev debatklimatet hårdare då fiskegänget flyttade in på utsidan? Var de vana vid högre i tak på sitt tidigare forumställe?
Om inte, så ber jag alla de tillkomna fiskarna om ursäkt.

Jag tycker tillsägelse och sedan avstängning om det inte hjälper är rimliga åtgärder om man inte fogar sig i forumets regler - annars kan en eller några få förstöra hela forumet och det vore väldigt synd,

Jag har lärt mycket här, delat mina kunskaper och erfarenheter där jag kunnat bidra och hoppas det fortsätter vara så. Jag har en del erfarna friluftsare i min fysiska vänkrets men långt ifrån så många och med den bredd som finns här.

/Patrik

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag tror de delar ut varningar innan. Om det sker konsekvent vet jag inte, men de har skrivit det ibland i trådarna.

Men jag saknar en avdelning där sånt läggs upp. Man undrar var folk tar vägen ibland. Man ser bara att det står "temp. avstängd" och inget mer. Jag har inte sett "perm. avstängd" eller "bannlyst". Hur länge gäller den temporära avstängningen? Trodde det var en månad men för "en" verkar det va längre.

Nu är inte utsidan riktigt som Flashback men kunde intressant att veta iaf.

Har inte blivit avstängt men godtycke är det nog inte, här finns reglerna:
Dock specas inte sanktionernas längd.

Allt var inte bättre förr men jag tycker att ibland är tonläget hårdare på utsidan nuförtiden, förr var det mer kunskaps- och erfarenhetsfrågor medan nu är det mer politik och stora frågor. Och därmed ävne fråogr om källhänvisningar.

Om jag haft tur eller varit eftertänksam men jag har lyckats hålla mig oavstängd trots t ex tråden om klungcykling som löpte på i drygt 1200 inlägg och jag var nog ganska ensam på min sida att vara emot klungcykling på allmän väg:

Nu sticker jag ut hakan med en tanke som jag haft i huvudet ett tag: Blev debatklimatet hårdare då fiskegänget flyttade in på utsidan? Var de vana vid högre i tak på sitt tidigare forumställe?
Om inte, så ber jag alla de tillkomna fiskarna om ursäkt.

Jag tycker tillsägelse och sedan avstängning om det inte hjälper är rimliga åtgärder om man inte fogar sig i forumets regler - annars kan en eller några få förstöra hela forumet och det vore väldigt synd,

Jag har lärt mycket här, delat mina kunskaper och erfarenheter där jag kunnat bidra och hoppas det fortsätter vara så. Jag har en del erfarna friluftsare i min fysiska vänkrets men långt ifrån så många och med den bredd som finns här.

/Patrik
Vad var det för "fiskegäng som flyttade in" på Utsidan?

Jag misstänker att vissa enstaka Utsidanmedlemmar skriver inlägg för att provocera. En temporär avstängning kan kanske få en del att bättre följa reglerna.

Har vissa erfarenheter och säger bara diskutera inte varandra utan sakinnehållet. Visst ät det trist när nivån sjunkigt såpass lågt att alla inlägg besvaras med källa på det, som en ryggradsreflex. Ett tecken på hur lågt allmänbildningen sjunkigt.

clindh

Forumvärd
Jag tycker inte i vi behöver vara så transparent att vi hänger ut medlemmar med vilket "brott" de begått, speciellt eftersom en del medlemmar inte kör helt anonymt - vi tillåter att (och till och med uppmuntrar) att ha sitt rätta namn i profilen.

Och - som ni kan läsa i reglerna, så har vi numera ett system där man får varningar för olika överträdelser. Varje varning ger ett antal poäng, där antalet beror på överträdelsens allvarlighetsgrad - ett direkt hårt personangrepp (jfr "smäll på käften") ger fler poäng än t.ex en liten "off topic" (jfr att gå mot rött). När man gått över (fn) 15 poäng får man då en temporär avstängning på en månad, med förhoppningen man tar sig tid att läsa reglerna och "svalna av" lite.

Alltså kan/vill vi inte redovisa varje överträdelse som givit varningar, utan anledning till avstängning blir då alltid det Flashback (som jag gissar är forumet pooll menar) kallar "Ohörsamhet" - trots ett antal varningar struntar man i att följa reglerna.

Fortsätter man sen sina överträdelser står det i reglerna att vi ger en permanent avstängning, men vi är inte omöjliga utan kan låta medlemmen få en chans till efter en längre tid. Kanske är det dags att ge den här medlemmen som varit avstängd en längre period nu att få en chans till.

Undantaget från ovan är uppenbara spambot:ar, bedrägeriförsök, smygreklam och annat skräp i första inläggen - det ger en direkt avstängning av medlemskapet.

Vi har rätt nyligen försökt förtydliga reglerna och strukturera upp dem. Kika gärna och kom med feedback om något kan förbättras/förtydligas.

Jag anser att den som kommer med påståendet äger bevisbördan. Däremot har jag full respekt för att man inte vill få frågan "Källa på det?" när man inte har någon källa att ange. Att fråga efter källa ser jag inte som att avvika från att diskutera saken - tvärtom. Ej heller ser jag det som låg diskussionnivå att fråga om källa.

Jag tycker inte i vi behöver vara så transparent att vi hänger ut medlemmar med vilket "brott" de begått, speciellt eftersom en del medlemmar inte kör helt anonymt - vi tillåter att (och till och med uppmuntrar) att ha sitt rätta namn i profilen.

Och - som ni kan läsa i reglerna, så har vi numera ett system där man får varningar för olika överträdelser. Varje varning ger ett antal poäng, där antalet beror på överträdelsens allvarlighetsgrad - ett direkt hårt personangrepp (jfr "smäll på käften") ger fler poäng än t.ex en liten "off topic" (jfr att gå mot rött). När man gått över (fn) 15 poäng får man då en temporär avstängning på en månad, med förhoppningen man tar sig tid att läsa reglerna och "svalna av" lite.

Alltså kan/vill vi inte redovisa varje överträdelse som givit varningar, utan anledning till avstängning blir då alltid det Flashback (som jag gissar är forumet pooll menar) kallar "Ohörsamhet" - trots ett antal varningar struntar man i att följa reglerna.

Fortsätter man sen sina överträdelser står det i reglerna att vi ger en permanent avstängning, men vi är inte omöjliga utan kan låta medlemmen få en chans till efter en längre tid. Kanske är det dags att ge den här medlemmen som varit avstängd en längre period nu att få en chans till.

Undantaget från ovan är uppenbara spambot:ar, bedrägeriförsök, smygreklam och annat skräp i första inläggen - det ger en direkt avstängning av medlemskapet.

Vi har rätt nyligen försökt förtydliga reglerna och strukturera upp dem. Kika gärna och kom med feedback om något kan förbättras/förtydligas.
Jag har nu läst igenom de uppdaterade reglerna och tycker det med poängsystemet verkar lovande. Tummen upp.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips