Avbärarbälte.

Hej. Är i begrepp att påbörja ett ryggsäcksprojekt. Har en liten tanke på hur jag skall fästa ett avbärarbälte så det har viss rotationsmöjlighet, men fastnar i detaljerna. Är det någon som har en av de större Snigeldesign ryggorna och vet hur deras avbärarbälte sitter fast? Det verkar som det har viss rotationsmöjlighet, och samtidigt verkar fästet enkelt i sin konstruktion. Vill ju inte krångla till det i onödan om det kan konstrueras enklare. Det skall sitta stabilt i sidled och bara medge viss vridning runt sin egen axel, för att underlätta gång.
 
Inte Snigeldesign, men jag har en gammal Klättermusen Mjölner med rotationsmöjligt avbärarbälte, om du vill kan jag försöka fota lösningarna.
 
Snigeldesign har rätt bra bilder på sin sida:

Bältet fästs i två remmar som är insydda i säcken.

Det kommer en rem nerifrån som för över lasten till säcken. Skulle gissa att det är viktigt att man får bra koppling mot interna ramen från den remmen, där den är insydd i säcken, så att den inte drar i bottentyget.

Remmen uppåt håller nog bara bältet på plats när man tar på och av säcken så att man slipper trassla?

Jag har sytt några säckar själv, men aldrig tänkt på den här lösningen...
 
Även Arcteryx Altra från 65 liter och större har den funktionen. Jag har en Altra 65 om du vill ha några bilder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thomas.sabel Avbärarbälte Gör det själv 6
peter1969 Fästa avbärarbälte i ramryggsäck? Gör det själv 19
Django Avbärarbälte Gör det själv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.