Årets första tur...

Då var man precis hemkommen från årets första tur på "hemmaplan" Jag och en kompis skulle gå till Holmsjön, som jag visste hade ett vindskydd vi kunde sova i.
Det fanns ett sist jag var där iallafall, för 28 år sedan, men om det stod kvar hade jag ingen aning om...
Med både vintersovsäck och dunjackor så gav vi oss iväg med inställningen på att det kunde bli lite kallt och blåsigt. Visst fanns det kvar, uppe på platån över sjön, men nu var det vänt åt andra hållet, med öppningen ut över sjön... Till vår överaskning så var det även byggt en koja med stor eldstad och riktigt trägolv.
Här tar vi kvartar istället, sa vi, vindskyddet får vänta till sommaren. Med nyhuggen ved från en torrfura i skogen så fick vi eld i spiseln. Det dröjde inte länge förrän vi hade närmre 18 grader i kojan så både dunjacka och vintersäck kändes onödigt.
Men ibland är det ju riktigt skönt med lite "lyxcamping" och vi skall tillbaka nån gång, fast då med tunnare sovsäckar...

/Dennis

Då var man precis hemkommen från årets första tur på "hemmaplan" Jag och en kompis skulle gå till Holmsjön, som jag visste hade ett vindskydd vi kunde sova i.
Det fanns ett sist jag var där iallafall, för 28 år sedan, men om det stod kvar hade jag ingen aning om...
Med både vintersovsäck och dunjackor så gav vi oss iväg med inställningen på att det kunde bli lite kallt och blåsigt. Visst fanns det kvar, uppe på platån över sjön, men nu var det vänt åt andra hållet, med öppningen ut över sjön... Till vår överaskning så var det även byggt en koja med stor eldstad och riktigt trägolv.
Här tar vi kvartar istället, sa vi, vindskyddet får vänta till sommaren. Med nyhuggen ved från en torrfura i skogen så fick vi eld i spiseln. Det dröjde inte länge förrän vi hade närmre 18 grader i kojan så både dunjacka och vintersäck kändes onödigt.
Men ibland är det ju riktigt skönt med lite "lyxcamping" och vi skall tillbaka nån gång, fast då med tunnare sovsäckar...

/Dennis

Det låter riktigt gött!!!
Själv packade jag Berghausen med multifuel-köket, 2 påsar Real Meal, chokladpulver och satte 4-åringen på en snowracer (inkl dragsnöre....) och styrde kosan ut i skogen.
Sedan blev det lunch på ett liggunderlag i värme av en lite brasa :))
Alla nöjda, och krångligare än så behöver det inte vara för att njuta av utelivet!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips