Anpassa sittbrunn?

Jag har en rätt enkel glasfiberkajak där sittbrunnen kan behöva anpassning. Det finns inga mjuka delar, likaså finns det inget stöd för knäna, så än har jag inte vågat mig på att rolla i den.

Finns det färdiga delar att köpa för knästöd till exempel? Kan man ta en lös sits (jag har ex sett en lös Prijon-sits) och sätta fast? Om inte färdiga delar finns, har du några bra tips på vad man tar för material och hur det ska fästas? Tejp, lim, popnit,...?

Robert
[Ändrat av redrob 2007-07-03 kl 16:04]
 
Nu vet jag inte exakt vad du vill modifiera?
Men jag har gjort knästöd av liggunderlag och tejpat med silvertejp på strategiska ställen i sittbrunnen. Har funkat utmärkt i 2-3 år nu. Jag har skaffat en Prion sittdyna som ligger löst på sätet, så att det inte blir så hårt om rumpan också :)
 
Vad som behöver ändras?

Det jag i första hand vill få till en förbättring av är knästödet, eller vad det nu ska kallas. Sittbrunnen är så pass stor att det är lite svårt att hålla knäna i någorlunda fast läge, så att rolla är nog inte att tänka på. Det blir t o m lite väl ostadigt när det blåser lite mer, särskilt då i sidvind bakifrån, även om det går att "vrida in" knäna under kanten. Särskilt bekvämt är det dock inte.

Jag har för mig att det någonstans fanns att läsa om hur man kunde sätta fast bitar av liggunderlag, men jag vill gärna ha lite mer detaljer att gå på innan experimenten börjar.

Att bättra på sittdynan vore väl inte heller helt fel, men hur fungerar det med lös sits? Om du måste simma har du väl den också flytandes?
 
Re: Vad som behöver ändras?

redrob; sa:
Det jag i första hand vill få till en förbättring av är knästödet, eller vad det nu ska kallas. Sittbrunnen är så pass stor att det är lite svårt att hålla knäna i någorlunda fast läge, så att rolla är nog inte att tänka på. Det blir t o m lite väl ostadigt när det blåser lite mer, särskilt då i sidvind bakifrån, även om det går att "vrida in" knäna under kanten. Särskilt bekvämt är det dock inte.

Jag har för mig att det någonstans fanns att läsa om hur man kunde sätta fast bitar av liggunderlag, men jag vill gärna ha lite mer detaljer att gå på innan experimenten börjar.

Att bättra på sittdynan vore väl inte heller helt fel, men hur fungerar det med lös sits? Om du måste simma har du väl den också flytandes?

Karin Mentzing har skrivit lite om detta i sin bok: http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9146216480

Står mycket annat bra där i boken också :)

Om jag inte helt missminner mig, så skar jag till lagoma bitar av bra och tjockt liggunderlag som jag anpassade till framförallt knästöd i sittbrunnen.
När det kändes som utformningen av dessa map knästödet var bra, så fäste jag dessa med smältlim/smältpistol och förstärkte ytan med silvertejp...

Jag har aldrig tappat min lösa sits hitills. Men isf så brukar jag ta ut denna innan rollövningar, för att inte behöva väta ner denna i onödan :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.