Angrepp av lo

Hej

Enligt en vän till mig, som är rovdjursmotståndare, har ett lodjur attackerat ett barn någonstans i mellansverige. Barnet försökte skydda några höns eller något annat tamboskap från ett angripande lodjur då det blev angripet. Barnet blev svårt rivet. Är detta sant? Jag har inte hört talas om det från något annat håll än min vän.
Finns det någon som känner till något om ovanstående attack?

Mvh Henrik
 
Det kanske är utplanterat ;) mitt i natten med helikopter från naturvårdsverket...

Tydligen kan lodjur lida svårt av rävskabb till den grad att de tappar pälsen och inte kan skaffa föda. Tyvärr verkar det vara en vanlig dödsorsak för lodjur i vissa trakter. Kanske en sådan utmärglad stackare som såg hönsen som enda middagen den här månaden? Kanske bäst att avliva det ändå om så skulle vara fallet?
 
Vad jag har förstått så har det här lodjuret visat en alldeles för oskygg inställning till människor och det var därför som man gjort bedömningen att den bästa lösningen är avlivning. En flytt av djuret skulle nog inte ändra dess beteende.

En parantes kanske men intressant är ju att grabben som blev riven av lodjuret inte tycker att lodjuren ska bort från deras trakter utan bara just den här individen. Helt klart en sund inställning tycker jag.

Min ringa erfarenhet av lodjur är att dom är otroligt skygga, har vid tre tillfällen sett lo i närheten av hemmet (två gånger i Nåsten och en gång närmare trakten där det aktuella lodjuret finns). Varje gång så har lot stuckit snabbare än kvickt så fort den fått syn på mig. Visserligen så har jag vid två tillfällen haft hund med mig kanske att det kan inverka ännu mer skrämande för lot? Inte för att jag är någon katt-människa men jäklar vad snygga dom är!

/Jesper
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.