Ålen och vattenkraften


Nu har jag problem att kommentera bloggen igen. Har nog med mobilen att göra.
Men det jag vill säga är att det blir intressant varifrån vi ska få elen ifrån i framtiden då alla alternativ verkar vara skit.

Men vi borde börja med dom små vattenkraftverken som relativt sett inte tillför något mer än en absolut miljöförstöring när vi summerar allt. Med en total ovilja att göra någon nytta. Som det här:

”Det stämmer att det finns en dom, men den är inte för lax utan för öring. Och jag vet ingen som är intresserad av en fiskväg för öring, säger Mats Jakobsson, vd Lerum Energi.”
 
Rent krasst finns det inget som förstört så mycket biotoper som vattenkraften, men den har även bidragit stort till den välfärd vi byggde upp efter WW2.
Nu finns både tekniken och i många fall ekonomin att ordna fiskvägar, verkar mest vara viljan som saknas.
Tvång och påtryckning verkar vara det som hjälper.

Fega politiker låssas "rädda" Ålen med fiskeförbud för fritidsfiskare, som att pissa i Nilen ungefär.
Dess hot om utrotning mer handlar om vattenkraften och även trålning av glasål.

Tyvärr verkar vi inte ha lärt oss något av biotopförödelse då vi i stort gör om samma misstag med Vindkraften (om än i mindre förödande skala) som ju inte heller kan klassas som miljövänlig.
 
Senast ändrad:
Men det jag vill säga är att det blir intressant varifrån vi ska få elen ifrån i framtiden då alla alternativ verkar vara skit.
Vi får väl satsa på elektrisk ål...

Allvarligt talat så är den svenska vattenkraften en enorm miljöbov så snart man tittar på annat än utsläpp/avfall. Därför är det helt riktigt att man nu (ett sekel för sent) gör en miljöprövning. Det som är skit är konsumtionssamhället och vill vi till varje pris upprätthålla det så måste vi välja mellan pest och kolera. Eller blunda och köra vidare mot väggen...
 
Enkelt, det kostar, ingen vill väl betala en massa miljoner om man inte måste ?
Dom kan väl starta en obligatorisk fond där alla kraftverksägare måste betala in en lagom avgift varje år. Använd sen pengarna för att återställa fiskarnas vandringsvägar, en å/älv i taget - ett långsiktigt projekt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.