Akto med bara myggnät

i innertältets lodräta vägg,skulle jag gärna ha.
Skulle vara mycket skönare och luftigare och mera utsikt när man måste stänga innertältet.
Lär väl ändå knappast använda tältet i snöstorm.
Bara en idè,Hillebergs???

Diy

Borde vara en smal sak att fixa själv om det inte finns någon variant på marknaden.
Lägg ut innertältet på ett bord, ta måtten och rita en mall, köp myggnät och sy. Mig veterligen inga egendomliga vinklar där på lodräta sidan.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Nej, det är förmodligen ganska enkelt att själv sy ett innertält i bara myggnät. Tyvärr är det ju inte så att man nödvändigtvis sparar så mycket vikt på detta. Nu är det kanske inte heller avsikten. Men myggnätsväv är normalt inte lättare än de allra lättaste nylonvävarna, typ Pertex Quantum. Men om man inte syr det lika stort som det traditionella innertältet finns det ju en del att vinna. Den typ av innertält/bivacksäck som jag använder väger runt 225 gram och i kombination med ett Akto yttertält så är det ju en vädersäker och förhållandevis lätt kombination.

Jörgen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips