Åka skidor i Kanada

Tja!

Jag och några polers åker till Kanada för att åka telis i ett par veckor i mitten av mars. Vi flyger in till Vancouver och tänkte åka i den kanadensiska klippiga bergen och eventuellt Whistler.

Jag var där 98/99 och åkte bla i Powder King, Fernie, Lake Louise, Sunshine, Red Mountain och Whitewater. Av dem tyckte jag Fernie var överlägset bäst (beror iof var man får den största dumpen). Tyckte dock att det var ganska trångt på berget i Fernie, allt blev uppåkt mycket fort. Är det någon som har testat andra pärlor i området, tex Kicking horse?

Erfarenheter efterfrågas, bra offpist, mycket fallhöjd, lite folk, billiga liftkort och boende...

morsning korsning
/foppson

Banff

Tja,

År 2000 var jag på en standard charterresa till Banff. Efter dessa 2 veckor tycker jag nog att jag kan uttala mig uttömmande om orterna LakeLouise & Sunshine Village. De är ju inte så stora.

Vad ska man då säga? Hmm...det var bra när det kom snö. Orealistiskt roligt. Det kom 2 dumpar när vi var där har jag för mig. Det orörda försvinner snabbt pga att det är ganska mycket folk i området. Fallhöjden är ju väl anpassad för telisåkare, dvs inte fullt så skrämmande, men det gäller ju Fernie och alla andra orter i Nordamerika åsso.

Det man minns mest är väl Helikopteråkningen och fan vore väl annars! Med det priset menar jag. Åkningsmässigt är det förståss ett privilegium att att åka 100% av fallhöjden i orörd snö. Vänta dig inte att Guiderna tar med dig på några brantare äventyr, noll risk är principen och det är väl bra/tryggt på sitt sätt, så mjuka sköna åk är det du får.

Har ni bil och tänker åka runt så är det väl bara att åka dit och testa! Själv åker jag gärna någon annanstans nästa gång även om jag inte blev besviken.

Lycka till!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har inte varit i KH själv, men de som har varit där verkar tycka att det är kanon!
Sticker snart över den stora pölen för 2:a säsongen i Fernie och har väl tänkt att åka runt lite. Kicking Horse, Red Mountain och några andra ställen ska jag nog testa.
Håller med om att allting (nästan)"in bounds" i Fernie blir uppåkt fort, men är man villig att gå lite så finns det orört länge...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips