Aid-led i Nissedal?

Hej!

Jag funderar att dra nån lätt spricka med 1 övernattning, solo, och eftersom jag eventuellt skall till Nissedal snart så kunde man kanske passa på :)

Vet nån om någon aid-tur på Haegefjell eller kanske något berg i närheten? 100m A1/A2 borde gå att aid:a på två dagar. Alternativt, är någon av lederna på Haegefjell tillräckligt brant för att det skall vara kul att aid:a (dvs mestadels vertikalt eller överhängande)? Isåfall, nån som vet en led som har bra och lång kilspricka (helst hela leden förstås)?

Tacksam för svar!
/Michel

Jag tror att du tyvärr kommer att bli mycket besviken på aidklättringen i Nissedal. Det är inte många partier på Haegefjell som är nog branta.

Ett närmare alternativ är Andersnatten utanför Oslo där jag har för mig att en polare till mig varit och klättrat nån aidtur.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Andersnatten är fint, men leden teoek tänker på är förmodligen "via synne"
En stadig A3-A2+ med en passage som nog nästan måste frias på 6-

Sök på andersnatten och via synne så får du mer info här på utsidan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips