Jag hittade 40L skummhäxbryggd i min källare, jag tror nån (eller frugan) råkat tanka i bensin i en diesel eller vice verca o tömt tanken.Det är ju ganska mycket bränsle med hög energi gratis så jag funderar på att köpa mf kök! Krävs ju typ en militär variant av Huumven för att motorn skall svälja en sådan mix..Det här borde ju motsvara 100 450gr gastuber i energi minst.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats.
- Trådstartare Nordiska Motorcyklister
- Start datum
När man kör vätskematat mer än enstaka tillfälle så finns en viktig regel bland MF-brännare - att kunna rensa brännare!!.
Ju tyngre bränslen, ju mer kan koksa och sätter igen och det kan vara riktigt hårda beläggningar i slutändan, speciellt om man inte håller efter utan kör tills det slutar att fungera..
Bränslen som gasol och möjligen kem.ren bensin/akylatbensin har kolkedjor som är korta och inte så benägna att brytas av i förtid och polymerisera till i slutändan koks i förvärmningsröret, medans diesel och fotogen (helst då också med vax i...) så kan processen gå fort, speciellt för fotogen/diesel i mindre civiliserade och fattigare länder, då de är enklare fraktioner av destillat från råolja (inte lika välraffinerat som tex Preems-raffenaderier) och använder det som går att få tag på.
Tack för all input. Jag skruvade isär eta powerköket för att förstå hur man kan göra rent det och hittade nog anledningen till att det inte blir instabilt, gissar att munstycket med liten öppning stabiliserar. Det verkar även gå att göra rent i fält under förutsättning att man har en tunn ståltråd med sig.
På hemmafronten vore det ju praktiskt om det finns något lösningsmedel att lägga brännaren i som tar beläggningar men inte slang och packningar. Finns det något man brukar använda?
Vad jag förstår kan finns det vax även i gas, vilket ju är mindre bra om man vätskematar. Jag köper ”dyr” gas på vintern men mitt andra - nästan nya - kök med vortexbrännare satte igen plötsligt när jag körde coleman extreme gas. Så det köket har jag redan lärt mig rensa munstycket på. Och nu inser jag att samma problem kan inträffa på bägge köken för även om de är väldigt olika har själva munstycket likheter.
Bilagor
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
När man kör vätskematat mer än enstaka tillfälle så finns en viktig regel bland MF-brännare - att kunna rensa brännare!!.
Ju tyngre bränslen, ju mer kan koksa och sätter igen och det kan vara riktigt hårda beläggningar i slutändan, speciellt om man inte håller efter utan kör tills det slutar att fungera..
Bränslen som gasol och möjligen kem.ren bensin/akylatbensin har kolkedjor som är korta och inte så benägna att brytas av i förtid och polymerisera till i slutändan koks i förvärmningsröret, medans diesel och fotogen (helst då också med vax i...) så kan processen gå fort, speciellt för fotogen/diesel i mindre civiliserade och fattigare länder, då de är enklare fraktioner av destillat från råolja (inte lika välraffinerat som tex Preems-raffenaderier) och använder det som går att få tag på.
Även rena bensinkök koksar igen till slut även om dom körts uteslutande på colemanfuel. Se tex Coleman Feather på colemanforumet.
Koppbrännare är inte lika känsliga för koksning.
/John
Jag hittade 40L skummhäxbryggd i min källare, jag tror nån (eller frugan) råkat tanka i bensin i en diesel eller vice verca o tömt tanken.Det är ju ganska mycket bränsle med hög energi gratis så jag funderar på att köpa mf kök! Krävs ju typ en militär variant av Huumven för att motorn skall svälja en sådan mix..Det här borde ju motsvara 100 450gr gastuber i energi minst.
Mitt råd är att lämna in eländet på en miljöstation. Eller använda det till tvätt av motordelar och sedan lämna in det. Det är nog bara bekymmer med att använda sådant bränsle i ett campingkök. Jag har haft flera bekanta som försökt köra sina kök på samma bränsle som motorcykeln. Det går bra ett tag, men sedan är det ett evigt skruvande för att få köket att fungera.
En del är envisare än andra, En bekant fortsatte i flera år att hävda att det var bekymmersfritt. Han verkade inte lägga märke till att ingen annan behövde mecka med sitt kök. Överhuvudtaget.
/John
Tack för all input. Jag skruvade isär eta powerköket för att förstå hur man kan göra rent det och hittade nog anledningen till att det inte blir instabilt, gissar att munstycket med liten öppning stabiliserar..
Om du lossar slangen från förgasarröret och kikar in eller tar en ståltråd och petar in den i förgasasröret så borde du ha en "typ " vajer instoppad i röret för att ge en volym minskning samt bätter värme växling i förgasarröret.
Motorbränsle och då specifikt motorbensin är _inte_ förstahandsvalet när det gäller campingköksbränsle.
Motorbensin ha så mycket skit i sig av krackningsprodukter med kolkedjor på molekylerna som spretar i alla riktningar eller har öglor i sig och som ingen annan vill ha i förädlingen av petroleumprodukter att det är högst olämpligt att stå med näsan ovanför eller i matoset från köket i närheten som eldas med sådan bränsle. De grenade och de ögleformade molekylerna är så mycket mer stabila än n-varianterna att de inte alltid hinner brytas ned och oxideras fullt ut när det passerar lågfronten och för mycket av det är kvar i avgaserna för att det skall vara hälsosamt - speciellt om lågan kyls av en kall gryta långt ned på lågan eller eldar in på flänsarna på en flänsad gryta
köp hellre en dunk akylatbensin och tar den slut inom ett år via köket så eldar du mer än genomsnittet för de flesta forumbesökarna här.
Motorbensin ha så mycket skit i sig av krackningsprodukter med kolkedjor på molekylerna som spretar i alla riktningar eller har öglor i sig och som ingen annan vill ha i förädlingen av petroleumprodukter att det är högst olämpligt att stå med näsan ovanför eller i matoset från köket i närheten som eldas med sådan bränsle. De grenade och de ögleformade molekylerna är så mycket mer stabila än n-varianterna att de inte alltid hinner brytas ned och oxideras fullt ut när det passerar lågfronten och för mycket av det är kvar i avgaserna för att det skall vara hälsosamt - speciellt om lågan kyls av en kall gryta långt ned på lågan eller eldar in på flänsarna på en flänsad gryta
köp hellre en dunk akylatbensin och tar den slut inom ett år via köket så eldar du mer än genomsnittet för de flesta forumbesökarna här.
Om du lossar slangen från förgasarröret och kikar in eller tar en ståltråd och petar in den i förgasasröret så borde du ha en "typ " vajer instoppad i röret för att ge en volym minskning samt bätter värme växling i förgasarröret.
Stämmer, det är typ en vajer där.
Lite tur, jag ryckte åt mig köket när det var fel prissatt på xxl för ett par tre år sen (typ 400 kr tror jag) och råkade få ett kök som är snabbt, bränsleeffektivt, går bra att köra vätskematat och har låga CO-värden trots att den tillhörande kastrullen har värmeväxlare (men det väger en del). Går dessutom att konvertera till ett MF-kök, även om sådana har aldrig lockat mig. (Vilket också är anledningen till att jag inte satt mig in i det här tidigare.)
Igen, tack för all info, alltid lika kul att lära sig något!
Motorbränsle och då specifikt motorbensin är _inte_ förstahandsvalet när det gäller campingköksbränsle.
Motorbensin ha så mycket skit i sig av krackningsprodukter med kolkedjor på molekylerna som spretar i alla riktningar eller har öglor i sig och som ingen annan vill ha i förädlingen av petroleumprodukter att det är högst olämpligt att stå med näsan ovanför eller i matoset från köket i närheten som eldas med sådan bränsle. De grenade och de ögleformade molekylerna är så mycket mer stabila än n-varianterna att de inte alltid hinner brytas ned och oxideras fullt ut när det passerar lågfronten och för mycket av det är kvar i avgaserna för att det skall vara hälsosamt - speciellt om lågan kyls av en kall gryta långt ned på lågan eller eldar in på flänsarna på en flänsad gryta
köp hellre en dunk akylatbensin och tar den slut inom ett år via köket så eldar du mer än genomsnittet för de flesta forumbesökarna här.
Det var mer en tanke för jag kör gas oavsett kyla - det var därför jag tidigare i tråden frågade om Polaris kunde rensas om man körde fulbränsle så det inte stoppar/koksar igen utan rensmöjligheter.
Kommer ju fortsätta köra gas men tänkte jag har en livstidsförbrukning med fulbränsle trots att jag inte behöver det i.g utan kan elda men ren fin gas annars - bara en grej för och ta tillvara det
En snabb fråga i denna den längsta av positivt urspårade trådar, VART köper man The Cone-brännaren nuförtiden..? Kan inte hitta nån inom Europa som säljer.
Vill ha storleken avsedd för Trangia 27 då det i mina ögon är det ultimata kokkärlet.
Vill ha storleken avsedd för Trangia 27 då det i mina ögon är det ultimata kokkärlet.
En snabb fråga i denna den längsta av positivt urspårade trådar, VART köper man The Cone-brännaren nuförtiden..? Kan inte hitta nån inom Europa som säljer.
Vill ha storleken avsedd för Trangia 27 då det i mina ögon är det ultimata kokkärlet.
Hittade du någon återförsäljare? Jag köpte från Trail Designs egna hemsida, funkade bra! Köpte en i aluminium som jag ritade av och gjorde en egen i titanium (så att man kan bränna kvistar och annat istället för bränsle direkt under kärlet).
För min del, som växlar mellan en Fire Maple (gas) brännare och en enkel alkohol brännare, utgår jag för det mesta ifrån denna tabell:

Men för det mesta (om det inte är för kallt) blir det ändå alkohol för ljudnivåns skull
för mig är det en ickefråga.. jag har 5 kök liggande men jag använder bara mitt UL gaskök, med lite planering så slipper man allt äckel med sotiga kärl och klabbiga blöta bränslen.. jag kan inte förstå hur man vill hålla på och söla med t-sprit, fotogen eller bensin... sitter ni verkligen ute i blåsten och lagar mat på riktigt?
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg