Är detta fältarv?

Jag svårt att artbestämma en blomma. Min bästa gissning är att det är fältarv. Stämmer det?

Bilagor

• IMG_4290liten.jpg
    IMG_4290liten.jpg
    87.7 KB · Visningar: 728

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Sätter en slant på lundarv jag också :)
I bakgrunden kan man ana en mindre bräken av ngt slag, kanske hultbräken vilket isåfall tyder på skuggigt och frisk och fuktig mark, vilket passar betydligt bättre på lundarv än fältarv (trivs bäst på öppna och torra mineraljordar). Kronbladen lite för djupt kluvna för att passa in på fältarv oxå....En bild/uppgift på övriga blads utseende samt info om vart och hur hade ytterligare hjälpt. :)

mvh
J

Självklart. Lite mer info kan vara till hjälp.
Blomman är fotad vid Stora Göljån, Fulufjället, i förrgår. Den växte alldeles i kanten av en bäck. Just denna blomma växte på ett ställe där marken var förhållandevis torr, men jag såg större mängder av samma blomma i fuktig mossa.

Ändring: Efter att ha kollat på lundarv i den virtuella floran, så känns det helt rätt. Jag kollade faktiskt där innan jag ställde frågan, men jag måste ha missat just denna arv.

Ändring 2: Stort tack för hjälpen!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips