Är detta det coolaste på många år?

SPOT nu med SMS i Sverige m fl

Den tjänst som tidigare funnits i Nordamerika fungerar nu i de flesta länder. Man kan ange upp till fem mobinummer i varje profil för att ta emot OK och Help-meddelanden- 200 fria SMS per år. De sänds från ett UK nummer. Funkar mycket snabbt, från sändning till sms en minut. Lite längre vid roaming.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har lagt in kontaktpersoner som får SMS från SPOT om jag t ex kapsejsar med min kappseglingskatamaran och behöver hjälp att få upp den.

I september går en katamarandistanstävling från Västervik till Byxelkrok T o R. Det finns någon enstaka följebåt men seglarna tar olika vägar. Det behövs inte sjöräddning vid de flesta tillbud men en följebåt måste kunna hitta en båt som t ex tappat masten. Har talat med arrangören om SPOT.

Kommer för övrigt förmodligen att skaffa en PLB också. Spot har ett vidare användingsområde men PLB är valet vid livshotande situation pga större tillförlitlighet att signalen når fram.

Senast ändrad:
SPOT Tracker begränsningar på Shared map / sms / Google Earth ??

Vilka begränsningar finns för att visa I'm OK waypoints på shared map utan lösenord ? Kan andra personer endast se de senast 24h waypoints ? Om jag kollar help section finns det ett exempel på 3 days ago / 5 days ago. Finns det någon setting jag ska göra i min profil för att kunna visa de senaste 7 dagar waypoints eller en speciell shared map för alltid ?

Vilka begränsningar finns för att skicka sms ? Är det 200 st/år för OK samt 200st/år för Help ? eller 200 st totalt ? Kalenderår eller mitt subscription år ? Om jag köpt Access charge + Tracking charge (tot 138 EUR) blir det fortfarande bara 200 sms / år ? Kan jag köpa mer ? Pris ?
(det påverkar om jag ska köra SPOT casting med sms eller inte)

Kan man endast se waypoints på Google Maps eller kan man se dem även på Google Earth ? Om det går, kan man då ange 2 olika SPOT names och se waypoints från båda samtidigt ? Vilken layer ska man ange för att se SPOT ? Mer - Spot-bild -SPOT One world One year ? eller behöver mer anges ?

Åker till Peru i Sep och har guide som har lokal "räddnings sändare" så jag behöver bara web funktionen, och vill gärna visa mina waypoints men behöver lite tips från Utsidan ! Thx

clindh

Forumvärd
Kan andra personer endast se de senast 24h waypoints?
Ja det verkar så, jag letade också efter ett sätt att titta tillbaka i tiden men hittade inget. Men "Share"-funktionen är ju i beta så det kommer säkert mer funktioner vad det lider.
Kan man endast se waypoints på Google Maps eller kan man se dem även på Google Earth ?
Man kan exportera valda meddelanden som KML-fil; den kan du öppna i Earth. Sådana, liksom GPX-filer, kan du även ladda upp till Utsidans färdspårsfunktion efteråt.
Om det går, kan man då ange 2 olika SPOT names och se waypoints från båda samtidigt?
Har ej testat men det verkar som det skall gå - när man skapade Share-sidan fick man välja vilka av ens enheter som skulle visas.

Shared page visar fn tracking points från de senaste 24 timmarna men det finns program och websiter som medger att man pollar sin egen sida och lägger upp infon för att beskådas under längre tid, Se länkar i advrider forum om spot (850 inlägg):

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=282391&page=56

Enligt uppgift i forumet kommer ny shared page med möjlighet att kolla längre tillbaks. Inget besked om när nya sidan kommer.

200 SMS gratis totalt, sedan 10 cent styck. Betalning ev vid abonnemangsförnyelse, ej klart än, ring europakontoret i Dublin och fråga.

Tracking ger ej SMS.

Varje trackingmeddelande sänds bara en gång från SPotenheten. Bäst resultat om den får ligga stilla vid sändning. Men när jag testade vid katamaransegling kom varenda sändning igenom.

Spot köpt i nordamerika eller europa är samma burk, samma med abonnemanget. Som dollarn står nu är det inte acceptabelt att man ska betala som om dollarn är värd lika mycket som euron. Riktpris i USA är 149 dollar för burken, samma för båda abonnemangen.

Jaha, några månader lyckades man hålla tillbaka men nu är SPOT;en beställd.;) Hoppas den landar nästa vecka för jag är lite sugen hur den fungerar. Återkommer då den är provad.

Tackar

Tack för alla bra tips. Jag har testat spoten några dagar och harinte blivit kompis med den map hur jag vet att den skickat och eller få bra tacking. Har hitills bara kört bil men skall ut och paddla snart så alla tips var ni har er spot för bästa funktion och/eller om ni också har problem...

Hlns
Magnus

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips