Är det någon som använder häxor?

Några Hexor i mellanstorlekar, billiga å lätta, är inte heller dumt.

Yakherden skrev att vi skall ha häxor i mellanstorlekar. Jag äger ett set Dmm Torque nuts och har aid-klättrat med ett gäng gamla camp-häxor. Det är roligt att sätta häxor, men ärligt talat? Är det någon som använder dom som säkringar och faktiskt faller i dom? Hur gör ni med häxor?
 
Försteman faller inte..:)

Närå. Mina hexor är hypermoderna rockcentrics på dyneema, med inbyggd macchiatomaskin och skoputstrissa.
JAg lägger dem gärna, men använder dem mest som stora kilar. Sällan i kamläge.

Dessutom säger jag inte att "vi SKALL". Tipsar merely om den låga vikten samt de multipla användningsområdena.
 
Det var inget personligt riktat mot dig utan mer mot faktumet att häxor går att köpa i de flesta affärer. ;)
 
Tack. Höll på att bli vansinning av den falska anklagelsen jag tolkade in om jag skulle hålla på att falla å sånt. ;)
 
Jag äger två hexor i stora storlekar, och har använt dem rätt lite.
Jag har dock använt dem som firningsankare, så viss litar jag lite på dem, men det var inte i kamläge, utan i perfekta kilplaceringar. Vanliga kilar hade varit för små, och kammar hade faktiskt inte alls passat lika bra.

Men för det mesta är de ju rätt värdelösa. Liksom alla andra säkringar som inte passar.
 
mer mot faktumet att häxor går att köpa i de flesta affärer. ;)

Jag vet att de fortfarande köps och används av alpinister som går inrepade på branta ställen och bergskammar osv. men inte behöver säkra så ofta som vi gör i vertikal klättring.

Då är det väl antagligen lättare att ta med sig 10 hexor än 10 kamkilar.

"Så bestefar, til tops!"
 
Jag råkade köpa ett set Curved hexes (på wire) istället för curved nuts en gång (köpt via mellanhand) så har alltså ett set, lärde mig att lägga dem genom att klättra Lynnerd Skynnerd/Ågelsjön med enbart dem (skulle vidare upp och ville ha kvar allt jag var van vid till förlängningen). De är lätta och bra och jag har lagt någon då och då, har de minsta på kilracket, oftast som kilar, men jag har faktiskt firat av en led på en kammad hexa en gång, uppe i Lofoten. Hade väl en backup men det var hexan som vi hängde i. (Och jag kom tillbaks och räddade den några dar senare).

Apropå så träffade jag o brorsan den skådisen i Romsdalen -98. Hans replag retirerade efter ca 10 repor på Mongejura och skrämde oss från att ge oss på den det året.

Jag vet att de fortfarande köps och används av alpinister som går inrepade på branta ställen och bergskammar osv. men inte behöver säkra så ofta som vi gör i vertikal klättring.

Då är det väl antagligen lättare att ta med sig 10 hexor än 10 kamkilar.

"Så bestefar, til tops!"
 
Jag har ett set rockcentrics som jag använder lite nu och då.
Man hittar ju mest de placeringar man letar efter, men jag tycker nog jag hittar ganska många placeringar där en hexa ger en bättre känsla i maggropen än en friend.
Har inte fallit på någon än dock, men definitivt lagt i lägen där de "måste" hålla och använt som ankare.

Just Lynard Skynard, exempelvis tycker jag tar hexor bättre än friends.
 
Off topic

Apropå så träffade jag o brorsan den skådisen i Romsdalen -98. Hans replag retirerade efter ca 10 repor på Mongejura och skrämde oss från att ge oss på den det året.

Sjukt! =)

- Du har vel ikke slepet med deg Ringnes ende opp her?

- Nei, ikke jeg!

Måste vara över 10 år sedan den gick, en del bara sätter sig..
 
Jag använder hexor rätt flitigt ffa på längre turer där vikten har betydelse. I många områden med hand-till näve sprickor funkar det jättebra. En placering som inget annat passar till är en bred men ytlig spricka (och ibland en ficka i kalksten, men det är "marginal pro"), så att friend inte få plats på djupet, men hexan "på bredden" sitter perfekt. Passiva säkringar sitter som regel bättre i isiga sprickor - därför används de så flitigt i Scotland, t.ex. Och vid nedfirningar svider det mycket mindre att lämna en hexa än en friend.
 
Fiffig fjällsäkring

Hej!

Jag har ett set WC Hexcentrics som jag använder i framför allt fjällmiljö. I fjällen är klippan ofta lös, och anmarscherna i allmänhet långa. Med andra ord, låg vikt och möjligheterna för placeringar med lägre sprängverkan talar för hexans användning här. Ibland har de även använts på lokala projekt där en kamsäkring har varit omöjlig eller osäker.

Och om man behöver lämna en hexa i ett firningsankare är priset också tilltalande lågt. Dock går det flest firningsankare i fjällen att ordna nästan gratis. Slingor runt stora stenar, slingor med klämknutar i smala sprickor, eller slingor runt handstora stenar som bankas in som klämblock i sprickor. Möjligheterna är legio.

//Örjan
 
Sjukt! =)

- Du har vel ikke slepet med deg Ringnes ende opp her?

- Nei, ikke jeg!

Måste vara över 10 år sedan den gick, en del bara sätter sig..

Låter ju precis som en scen ur den gamla Clintanklassikern The Eiger Sanction, när hans kamrat knäcker en bärs på toppen av en övningsled. Visar sig att Clintan burit pilsnern..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fleetech Någon som är sugen på Kamraträddningskurs? Klättring allmänt 0
Rabadab Någon som är i El Chorro närmaste veckorna? Klättring allmänt 0
FR123 Är det någon som är lika blåst som jag?... Klättring allmänt 34
Bettega Ska köpa repbroms. Är nya Petzl Reverso 3 bra? Någon som prövat? Klättring allmänt 0
isakalbertsson är det någon som har förare till Riglos i Spanien? Klättring allmänt 0
Visenten Är vägen till Haegefjell öppen ännu? Klättring allmänt 21
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Klippsmurfen Motivation är underskattat Klättring allmänt 7
Lakritsglass Är det här rätt skor för mig? Klättring allmänt 29
lobo2me nån som vet nån som är bra på att sätta upp ljusslingor? Klättring allmänt 10
Mezzner Vad är det mest udda ni mellansäkrat med? Klättring allmänt 19
Mezzner Vilken är klippan? Klättring allmänt 7
Mike C Hur länge är det ljust dynget runt i Loften? Klättring allmänt 9
Frigrön Er väg till den klättrare ni är idag Klättring allmänt 1
Mattias_L88 Prylar från Simond. Är det något att ha? Klättring allmänt 14
seon Vilka klätteresmål är ett måste? Klättring allmänt 27
Lantbo Vad är viktigast titta på en sele? Klättring allmänt 23
magwo Varför offset-kilar är så bra Klättring allmänt 16
johnliungman Är chockbelastning en myt? Klättring allmänt 55
zardoz Vad är klättring för dig? Klättring allmänt 14
Iggle Nybörjare: Hur vanligt är det med träningsvärk i fingrarna? Klättring allmänt 12
embl Vilken disciplin är bäst? Klättring allmänt 12
Visenten Är Korpberget i skick? Klättring allmänt 10
magwo Fallfaktor, hur mycket är dåligt? Klättring allmänt 5
johnliungman Hur bra är tricams? Klättring allmänt 9
realout Kilar o Cams - vilka är bäst? Klättring allmänt 33
peter1959 Klättrare är glömska...? Klättring allmänt 12
JonasPon John Bachar är död Klättring allmänt 0
seon Var är klättrarna? Klättring allmänt 13
per162 Är det torrt på Grönbrinksberget? Klättring allmänt 5
Rimfrost_i_skägget Är en leds grad anpassad efter säkringsätt? Klättring allmänt 22
Ripzaw Är nybörjare, har en skofråga. Klättring allmänt 4
Annika Sedin Vilken är högst klätterväggen i Sverige/norden? Klättring allmänt 13
nicemd Stockholmsföraren är här! Klättring allmänt 4
utemänniska Vilken kamkil är bäst? Klättring allmänt 38
sladdis Skor som är bra för sprickor?? Klättring allmänt 18
schweingaard Vilken klättersko är att föredra? Klättring allmänt 7
Avslzyx Vad är ett boulderinsteg? Klättring allmänt 8
dannemannen Vad är skillnaden mellen en dyr och en billig karbin? Klättring allmänt 18
josefsson Mer är klättring på kullen? Klättring allmänt 1
PeterWelzien Vad är "leapfrogging" och fasta rep? Klättring allmänt 10
Mezzner Hur mycket är klättrat på Kaisepakte? Klättring allmänt 6
Virrhönan Franska rep är billigast...? Klättring allmänt 4
Fool Hur noga är ni? Klättring allmänt 6
Neiru Nån som är i El Chorro nu??? Klättring allmänt 0
motumba Hur är det i Krabi så här års? Klättring allmänt 3
alexey Hjälp! Alla mina klättergrejor är stulna! Klättring allmänt 12
frisbee En av de riktigt stora är borta. Klättring allmänt 0
najp Är mitt rep för gammalt ?? Klättring allmänt 19
webguru Är Com-Radio till bra hjälp ? Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.