Abisko-Keb. alternativa vägar ???

Hej alla fjällvandrare !
Jag planerar en fjälltur i Abisko-Kebnekaiseområdet i sommar. Jag har gått den "traditionella" sträckningen, samt gjort avstickare till Nallo och Vistas. Jag har kommit på att det är smultronställena vid sidan av allfartsvägarna som lockar mest. Jag skulle också vilja besöka Unna Allakas, har ej varit där än.Är det en trevlig plats ? Kan tänka mig att kombinera tält- och stugboende, men vill helst bära lätt och utnyttja stugorna så långt det går. Är det någon som har några bra turtips till mig ? Jag undrar lite om sträckan Katterjåkk-Unna Allakas. Kan man göra den på en dag ? Berätta !
Fjällhälsningar !

Katterjåkk - Unna Allakas

Det är rätt långt mellan Katterjåkk och Unna Allakas,
och terrängen är inte den mest lättvandrade. En riktigt
stark vandrare klarar det säkert på en dag, men när
jag gick där tog vi det på två dagar.

Du kan läsa min reseberättelse på

http://www.lysator.liu.se/~nixon/lapponica/kebnekaise96.html

Maila mig om du har mer frågor.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

hoga.berg@mailexcite.com (Andreas von der Heide)

Gäst
Förslag

Unna Allakas når du lämpligen från Abiskojaure sedan går du från UA till Alesjaure.

Andra fina alternativ är Abisko - Rautesjaurekåtan - Mårma och sedan något alternativ ner till KEB kanske via Tarfalla (men då blir det ju lite vandring fram och tillbaks på stigen mellan hängbron i korset T-Nikka-Keb och KEB).

Annars är ju Tjäktja - Nallo (via "kammen") en klasiker.

God tur!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips