Tips på att bygga enkelt vindskydd i skogen?

Hej alla!

Jobbar till vardags som byggare i Nynäshamn men tillbringar gärna helgerna ute i skogen. Har funderat ett tag på att bygga ett enklare vindskydd på en plats jag brukar tälta vid – inget avancerat, mest ett halvöppet skydd med tak att kunna sitta under när det regnar.

Har kollat lite på nätet men de flesta guider känns antingen för simpla (bara en presenning mellan två träd) eller för avancerade (typ hel stuga med grund).

Det jag tänker mig är nåt i stil med:
  • Stående stolpar i tryckimpregnerat virke (eller kan man använda sly från platsen?)
  • Snedtak med plåt eller tjärpapp
  • Öppet åt ena hållet, kanske med en eldstad framför
  • Enkelt golv, typ lastpallar med brädor ovanpå

Några frågor:
  1. Hur gör ni med förankring i marken? Har sett folk gjuta ner stolpfötter men det känns överkill för ett vindskydd i skogen.
  2. Nån som har erfarenhet av att använda naturmaterial (granris, näver osv) som taktäckning som faktiskt håller mer än en säsong?
  3. Behöver man söka nåt tillstånd om man bygger på egen mark i skogen? Har hört att det finns nån gräns på typ 15 kvm utan bygglov men är osäker.

Tacksam för alla tips och erfarenheter! Bonuspoäng om nån har bilder på sina byggen. :)

Jag tror det är höjden som är det avgörande. Och närheten till granntomt - men det lär ju vara ditt minsta problem! Tror också det kan skilja mellan kommuner, så ring och fråga.

Häftigt med ett eget vindskydd i sin egna skog!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips