Träning på vanligt gym inför kajakpaddling
- Trådstartare Snödrivan
- Start datum
Gym är väl primärt för att träna styrk meda kajak väl är mer av en uthållighetsidrott och därmed svårt att träna på gym. Det är ju rygg och mage man bör använda vid paddling så kanske en roddmaskin om det finns på ditt gym.
Annars gäller nog det vanliga - det mantränar på, det blir man bra på så bästa träningen för paddling är nog just paddling.
På min kanotklubb har tävlingspaddlarna ett paddelmaskin: en stav (motsvarar paddeln) med ett rep i varje ända (istället för paddelblad) som sedan går till en luftmotstandsapparat - påminner lite om stakmaskin för längdåkare parat med en roddmaskin. kan ev vara en modifierad roddmaskin men sitsen är fast.
/Patrik
Annars gäller nog det vanliga - det mantränar på, det blir man bra på så bästa träningen för paddling är nog just paddling.
På min kanotklubb har tävlingspaddlarna ett paddelmaskin: en stav (motsvarar paddeln) med ett rep i varje ända (istället för paddelblad) som sedan går till en luftmotstandsapparat - påminner lite om stakmaskin för längdåkare parat med en roddmaskin. kan ev vara en modifierad roddmaskin men sitsen är fast.
/Patrik
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Mitt tänk är att man tränar på gym för att ha en överskottskapacitet för de saker man gör utanför gymmet.. Så alla typer av dragövningar kommer ha en direkt påverkan på paddlingen..
Ett kanske lite okonventionellt tips är att kika på Gada/Mace swinging..
Ett bra sätt att träna axlar, armar och bålstabilitet på.. finns att köpa men lätta att göra själv..
Finns massor av tutorials på youtube.
Ett kanske lite okonventionellt tips är att kika på Gada/Mace swinging..
Ett bra sätt att träna axlar, armar och bålstabilitet på.. finns att köpa men lätta att göra själv..
Finns massor av tutorials på youtube.
Styrketräning är bra men tror normalt inte en vanlig motionist behöver hålla på med någon grenspecifik för tex paddling. Om man paddlar regelbundet så får man de musklerna man behöver.
(om man inte håller på med aktiviteten regelbundet av någon orsak så kan nog styrketräning eller annan alternativ träning vara bra. Dumt att komma helt otränad till veckan i alperna för slalom eller långturen med kajak)
Annars är det rygg, mage, lite armar och stabilitet som är viktigt för paddling om man har någorlunda teknik (tror jag i alla fall).
(om man inte håller på med aktiviteten regelbundet av någon orsak så kan nog styrketräning eller annan alternativ träning vara bra. Dumt att komma helt otränad till veckan i alperna för slalom eller långturen med kajak)
Annars är det rygg, mage, lite armar och stabilitet som är viktigt för paddling om man har någorlunda teknik (tror jag i alla fall).
Bra rörelseövningar med motstånd. Tycker ofta att det känns mest i axlar och nacke när jag kört långa dagar i packraften. Fungerar bäst för mig med stretching och mjuka upp musklerna med rörelseövningar på kvällen när man slagit läger.Verkar vara vettiga övningar.
Behövs dessutom inte ens ett gym ;-)
Så kan du ju resonera om alla aktiviteter och även fjällvandring - att man får den träning man behöver när man utövar aktiviteten. Det låter lite nonchalant och undrar om du själv paddlar eller om du bara ville skriva nåt utan paddlingserfarenhet?Styrketräning är bra men tror normalt inte en vanlig motionist behöver hålla på med någon grenspecifik för tex paddling. Om man paddlar regelbundet så får man de musklerna man behöver.
Man orkar ju längre om man är förberedd innan. Armar, axlar, bål, ben osv är bra träna. Dessutom väger en kajak uppåt 28 kg som sen ska upp på biltaket kanske, och det kan va jobbigt för en otränad kort själ. Men det är mycket teknik också.
Vissa rörelser kan vara svåra att simulera utanför sin rätta miljö, t ex paddling.Så kan du ju resonera om alla aktiviteter och även fjällvandring - att man får den träning man behöver när man utövar aktiviteten. Det låter lite nonchalant och undrar om du själv paddlar eller om du bara ville skriva nåt utan paddlingserfarenhet?
Man orkar ju längre om man är förberedd innan. Armar, axlar, bål, ben osv är bra träna. Dessutom väger en kajak uppåt 28 kg som sen ska upp på biltaket kanske, och det kan va jobbigt för en otränad kort själ. Men det är mycket teknik också.
Andra kan vara tvärtom, hyfsat lätta att simulera: Att vandra på hemmaplan med packning kan vara bra träning inför fjällvandringsresa.
Alla lastar inte kajak på biltak, en del paddlar från klubbhus eller annan förvaring. Men lastar man biltak så är rekommendationen att vara två personer - det är en tydlig punkt tidigt i utbildningen för paddelpass. Jag kan lasta och lossa själv men föredrar att vara två, en kraftig vindby kan förstöra min rygg, bilen eller kajaken om man slinter.
Vill man ha tekniska hjälpmedel finns både glidlösningar och biltakvagga med lyftfunktion som gör lyften lägre och lättare.
/Patrik
Ja det stämmer och som jag skrev så tror jag man oftast får det också.Så kan du ju resonera om alla aktiviteter och även fjällvandring - att man får den träning man behöver när man utövar aktiviteten.
Jag har definitivt tillräckligt med paddel erfarenhet för att svara.Det låter lite nonchalant och undrar om du själv paddlar eller om du bara ville skriva nåt utan paddlingserfarenhet?
Som jag skrev så antog jag att man håller på med aktiviteten. Paddling är nog den bästa träningen för paddling för de allra flesta. Alltså gå ut och paddla och du blir bättre och starkare efter ett tag istället för att gå till gymmet.Man orkar ju längre om man är förberedd innan. Armar, axlar, bål, ben osv är bra träna. Dessutom väger en kajak uppåt 28 kg som sen ska upp på biltaket kanske, och det kan va jobbigt för en otränad kort själ. Men det är mycket teknik också.
Jag tränar ingen styrka men är i tillräckligt bra form för rätt många aktiviteter.
Men om man ska på en paddelsemester och inte har möjlighet att paddla innan är säkert lite styrketräning och annan träning bra.
Liknande trådar
- Svar
- 6
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 0
- Visningar
- 937