modifiera haglöfs alaska

La rabarber på en Haglöfs Alaska på loppis. 100kr. Fint skick, troligen mycket sparsamt använd. Men bärsystemet känns lite för gammalmodigt. Efter att ha botaniserat bland trådarna på utsidan har jag förstått att det är den ”fyrstegade” ramen. Tänker mig att sy nya bärremmar med toppstramare. När jag testar o måttar lite så får jag inte till det. Toppstramarna måste sitta på översta steget och så får jag höja midjebältet för att få lite ’häng’ på bärremmarna men känns inte bra. Kanske förlänga remmarna och fästa dem i näst nedersta steget, men det är ju rätt långt ner. Nån som varit där och har nåt tips? Jag är 179cm. Eller kanske lika bra att jaga rätt på en femstegad rackare.
 

Bilagor

  • IMG_3196.jpeg
    IMG_3196.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 168
  • IMG_3197.jpeg
    IMG_3197.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 166
  • IMG_3199.jpeg
    IMG_3199.jpeg
    501.5 KB · Visningar: 166
Jag som är 175 cm med lång rygg och korta ben blev aldrig vän med den Haglöfs Grönland jag hade typ 1980. Bakhuvudet hade inte tillräckligt med plats vid övre ramröret. Kändes som jag fick gå med huvudet lite framåttiltat.

Min tanke är att toppstramare inte är så viktigt på en stor ramsäck. Passar ramen bäraren så hålls säcken och ramen på pkats med höftbältet och axelremmarna. Jag har en gammal (nåja knappt 50 år skulle jag tro inköpt på loppis) Bergans ramsäck som passar min rygg utmärkt och har inget behov av toppstramare med den ryggsäcken. Toppstramare är däremot nödvändigt att ha och justera på större modeller av softpacksäckar IMHO.

Thure
 
Jag som är 175 cm med lång rygg och korta ben blev aldrig vän med den Haglöfs Grönland jag hade typ 1980. Bakhuvudet hade inte tillräckligt med plats vid övre ramröret. Kändes som jag fick gå med huvudet lite framåttiltat.

Min tanke är att toppstramare inte är så viktigt på en stor ramsäck. Passar ramen bäraren så hålls säcken och ramen på pkats med höftbältet och axelremmarna. Jag har en gammal (nåja knappt 50 år skulle jag tro inköpt på loppis) Bergans ramsäck som passar min rygg utmärkt och har inget behov av toppstramare med den ryggsäcken. Toppstramare är däremot nödvändigt att ha och justera på större modeller av softpacksäckar IMHO.

Thure

Håller med i mycket Thure säger - topstramarna på min gamla gröna alaska från ~1985 använder jag sällan då den får mig att luta framåt, antingen bara huvudet eller hela kroppen. Är 186 cm. Toppstramare kan behävas på vissa mjuksäckar (stora "ramlösa" säckar är ju oftast inte ramlösa utan har en integrrerad ram i ryggstoppningen så mjuksäck var ett bra namn).
Behöver du verkligen toppstramare?
Så här gör jag: Dra åt höftbältet ordentligt, dra in axelremmarna lite lagom och sedan är det bara att gå.

/Patrik
 
Fyrstegad ram finns bara i en längd. Femstegad fanns i två längder. [ I tre längder om
man skall vara riktigt petigt nördig då den korta ramen fick längre horn iom sista säck-
utformningen med sadelgjordsupphängningen - men det är det bara samlare som jag
som behöver notera... ;-) ]

Du behöver inga toppstramare - det är en nödlösning som kom till för att alls göra mjuk-
säckarna användbara... En rätt packad och placerad Alaskasäck/Grönlandsram hanteras
så som Thure och Patrik beskrivit - nästan all vikt på höftbältet och sedan bara lite lagom
sträckning på axelremmarna fixar det hela...
/Odd
 
Min favoritryggsäck är min Haglöfs Grönland med Large ram. Personligen gillar jag att använda toppstramarna, då de styr hur vikten hamnar på mina höfter och dessutom gör att ryggsäcken hamnar närmare kroppen. Jag är 180 cm lång.
 
Jag glömde att berätta att jag alltid använder vandringsstavar, något som förstås påverkar läget på överkroppen och därmed hur jag bär upp ryggsäcken.
 
Hm, med viss tvekan får jag offentligt erkänna att jag inte hade en aning om att det fanns toppstramare på gamla ryggor med yttre ram och att jag inte kan förstå att de isf skulle ha någon märkbar effekt. Men men, uppenbarligen kan de göra nytta, åtminstone för en del. Man lär sig av Utsidan! Faktiskt en hel del under årens lopp :)
 
Jag använder toppstramarna för att hindra ryggsäcken från att luta bakåt när jag bär den på avbärarbältet. På så vis kan jag lossa axelremmarna och spänna toppstramarna så axelremmarna inte längre vilar på axlarna.

Jag kan alltså i princip lägga ett ägg ovanpå axlarna när jag bär ryggan på det viset. Det är noll last nedåt på axlarna.

Utan toppstramarna går det inte att slippa vikten på axlarna på det viset utan att luta sig jättemycket framåt.
 
Intressant. Tack för alla svar. Jag får helt enkelt ut å pröva utan toppstramare. Prövade kort inne men kändes svajigt. Kan ju bero på att vikten kommer högre upp än med en ”vanlig” ryggsäck. Jag är inte helt övertygad. Tycker nermander har en poäng. Lovar återkomma.

Jag började ryggsäckskarriären i slutet på 80-talet då softpacks var på intågande och har aldrig haft en ramryggsäck. Har nu skiftat karriär lite från klättring till vandring och tilltalas av ramsäckarnas fördelar. Högre tyngdpunkt, stabilare och bättre ventilation i ryggen. /J
 
Intressant. Tack för alla svar. Jag får helt enkelt ut å pröva utan toppstramare. Prövade kort inne men kändes svajigt. Kan ju bero på att vikten kommer högre upp än med en ”vanlig” ryggsäck. Jag är inte helt övertygad. Tycker nermander har en poäng. Lovar återkomma.

Jag började ryggsäckskarriären i slutet på 80-talet då softpacks var på intågande och har aldrig haft en ramryggsäck. Har nu skiftat karriär lite från klättring till vandring och tilltalas av ramsäckarnas fördelar. Högre tyngdpunkt, stabilare och bättre ventilation i ryggen. /J

Jag strävar inte med hög tyngdpunkt oavsett ryggsäckstyp. Det tyngsta närma ryggen och gärna lågt trivs jag bäst med. Däremot blir inte ramsäck lika mycket värmeplagg på ryggen som en mjuk dito.
Med mjuk rygga skulle jag ibland vilja ha en jacka med nästan bara framsida

/Patrik
 
Just detta med tyngdpunkt har jag testat med våra scouter, två stycken Alaska, packade med samma vikt (10-liters vattendunk och ett par filtar). Den ena med vattendunken i botten (inte i packpåsen dock) och den andra med vattendunken överst (ovanpå filtarna).

Med vattendunken underst måste man nästan böja sig dubbelvikt framåt för att slippa bakvikten. Den är dock lättare att sätta på sig, den med vattendunken överst är väldigt instabil innan man fått upp den på ryggen. Har man väl fått sig den och dragit åt avbärarbältet så behöver man sen bara luta sig lite lätt framåt för att få tyngdpunkten rakt över höfterna. Toppstramarna och bröstremmen hjälper till att pressa ryggsäcken framåt så den hamnar nära ryggen.

Om man däremot ska åka skidor ska man ha tyngdpunkten lågt (egen erfarenhet, fick packa om hela ryggan på första rasten eftersom jag ramlade var 50:e meter typ).


Vi har även demonstrerat för dem varför en softpack behöver vara fullpackad för att inte sitta som en banan på ryggen (där var det dock två olika ryggsäckar, vi fick inte tag på två likadana). Det är därför dessa brukar ha remmar i sidorna för att göra dem smalare, så de sitter som en stock istället för en banan på ryggen. (Det är en bra liknelse, har sett videos på Youtube där asiatiska tjejer hivar upp två stora stockar på ryggen.)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.