Stabil pjäxa

Hej alla,

Har länge smygit runt i skuggorna här på forumet, nu är det dags att skapa ett konto och börja bidra!

Mitt första inlägg blir att be er om hjälp, jag söker en stabil pjäxa då jag nyligen haft sönder det mesta i häl/fotleds partiet under en fallolycka. Annars övrigt frisk och taggad på livet


Nnn eller nnn-bc spelar ingen roll så länge fotleden får optimalt stöd i framtida utflykter.
Inte så brydd över isoleringsgrad och dyl. Prio är stabilitet som sagt.

Har storlek 44 om någon mot förmodan skulle ha ett par liggandes!

Tack på förhand,
Simon
 
Om du har en trasig fot så pass att du behöver en stadigare pjäxa än normalt så kanske det ska vara en skate/kombi pjäxa som går upp och även ger stöd över ankeln. Det blir ju ännu stadigare med skatebindningar till det dessutom (men mindre flex för klassisk diagonalåkning i spår).

Vill du ändå ha en riktigt varm pjäxa så är nog de rejälare BC också höga och stadiga.

Ännu bättre är väl att dessutom prova pjäxor i butiken så att det inte klämmer eller skaver på den besvärande foten om den inte längre fungerar/har formen som innan.
 
  • Gilla
Reactions: smn
1983 drog jag sönder fotleden rejät. Ortopeden trodde inte på stöddiga pjäxor utan på att själv stärka upp ligamenten när svullnaden gått ner. Det tog ca 90 dagar för svullnaden att gå ner. Jag följde hans råd, i den efterföljande smärtande läkningen och har därefter inte haft några vristproblem. 100 tåhävningar och 50 fotvridningar i några portioner om 25/13 ca dagligen. YMMV

go tur
 
Givetvis ska pjäxan passa din fot för övrigt men åk någonstans där dom säljer Crispi Svartisen. Dom har förutom den vanliga snörningen spännen ungefär som en slalompjäxa. Om den passar din fot är det en fantastisk pjäxa för långfärdsskridsko och fjällskidor.
 
  • Gilla
Reactions: smn
Givetvis ska pjäxan passa din fot för övrigt men åk någonstans där dom säljer Crispi Svartisen. Dom har förutom den vanliga snörningen spännen ungefär som en slalompjäxa. Om den passar din fot är det en fantastisk pjäxa för långfärdsskridsko och fjällskidor.

Har du en svag fotled så tycke rjag också att du ska titta på en lädertelemarkspjxäa med slalomkänppen på. Tyngre men stabilare. Kör du sedan skridsko med snowboardbindning får du även där extra stabuilitet, dock inte löshäl.

Jag har 44 och sådana pjäxor från Crispi men de åker jag telemark med så de är inte till salu. Har hänt att jag kite-skrinnat med dessa också men länge sedan sist.

/Patrik
 
Tack för tipsen. Har kikat på svartisen men priset är lite skrämmande.
Hittade ett par bc pjäxor från madshus som verkar lovande. Mjukfodrad innersko med goda möjligheter till att dra åt där det behövs för stabilitet.
Hälen sitter där den ska och likvärdigt "styvhet" som hos Alpina Alaska I sidled men bättre rörlighet i gång.
Återkommer med recension och åsikter gällande stabilitet vid faktisk åkning i närtid.


🙏
 
Hej igen.
Jag har föregångaren till den där. Den fungerar säkert men jag saknar det nedre spännet som Svartisen har. Det nedre spännet klämmer in hälen ordentligt i hälkoppen och gör skon extra stabil.
Om du kan tänka dig att skicka efter så är Tromsö ski og sykkel ganska billig på svartisen. https://www.tromsoskiogsykkel.no
God tur.
 
  • Gilla
Reactions: smn
Ja du betalar moms i Sverige. Jag har aldrig behövt betala tull för något jag köpt from Norge. Men jag vet givetvis inte vad som gäller alltid. Det var bara ett tips om du var intresserad.
Ännu enklare om du känner någon i Norge som kan beställas åt dig 🙂
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
paugusts Kan någon ge tips på en stabil pjäxa för barn? Långfärdskridsko 7
salgo60 Stabil och lätt skridsko pjäxa Långfärdskridsko 11
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
Max.M Haglöfs Novalite, vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
Sknuutila Vilken pjäxa ? Långfärdskridsko 6
lars.brickstad Samma pjäxa till längdskidorna som till långfärdsskridskorna? Långfärdskridsko 22
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
Laffe Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
Ajfandetvarintedu Pjäxa till löshälsskridskoåkning utan syntetmaterial Långfärdskridsko 1
Eventhyr84 Funderingar ang pjäxa. Långfärdskridsko 5
rab Går denna pjäxa sönder snart? Långfärdskridsko 3
mrex3m Varm pjäxa till löshälsåkning? Långfärdskridsko 12
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
Chrisdefc Skridsko+pjäxa+skidor=? Långfärdskridsko 9
Handers Bra pjäxa för löshäl Långfärdskridsko 3
amkarl Pjäxa till Salomons smala? Långfärdskridsko 11
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Sinegraf Meindl som "pjäxa" Långfärdskridsko 27
Mackan2 Val av pjäxa?? Långfärdskridsko 18
Prunus padus Pjäxa för svaga vrister? Långfärdskridsko 20
angelikaj Vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
bieurn Skridskokänga/pjäxa till "Almgrens Snabb"? Långfärdskridsko 2
fredrik-h Utrustning, pjäxa - skridsko Långfärdskridsko 5
Vandringskänga eller pjäxa? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.