Paddling ger bättre längd baksida lår?

En nybörjarfråga, kanske ovanligt dum: Jag har ju förstått att acceptabel sittkomfort är A och O när man väljer kajak. Men jag undrar eftersom jag är sugen på att byta till en kajak som har ett på gränsen för lågt framdäck för mina oviga ben. Dvs jag har korta muskler i vader, baksida lår och rygg:
  • Är det några av er som upplevt att ni fått ökad rörlighet i baksida lår etc bara av att paddla mycket i en lite utmanande sittposition?
  • Alternativt: någon som ansträngt sig på att bli vigare med stretching som också märkbart lyckats bli det på hyfsat rimlig tid (några månader)? Trots att ni har ett långt liv bakom er med hyfsat begränsad längd på musklerna på baksidan av benen?
Eller ska jag se kajaken som körd för mig :)
 
Att använda kajaken som stretchredskap känns fel för mig, att sitta obekvämt i kajaken leder till paddling utan njutning och kanske till och med dålig balans, en potentiell fara.
Jag hade tittat efter en kajak som är bekväm för mej, så som jag är, men ingen aning om paddling kan användas som stretching.

/Patrik
 
Jag har rätt korta hamstrings (baksida lår) och märker av det i min Njord genom att jag behöver ta en paus och gå iland med ca 45 minuters mellanrum. Det begränsar alltså paddlingen mer än med min boreal design inukshuk som är stor som en finlandsfärja där jag kan sitta med böjda knän.

Hamstrings kan vara envisa men det går att öka rörligheten om man är målmedveten. Tänk inte bara stretch utan även styrketräning i ytterläge dvs belasta muskeln (försiktigt i början) när den är som mest utsträckt. Att den är tajt och kort är en skyddsmekanism för att den i själva verket är svag, så stretching och styrketräning måste kombineras annars riskerar du inflammation i senfästen etc. Gå till idrotts-sjukgymnast och få hjälp (vanliga rehab-sjukgymnaster känns mest som att de är nöjda när man har ungefär lika begränsad rörlighet som medel-TV-svensson).
 
Testa att först hyra kajakmodellen du är sugen på så ser du hur det funkar. Största faran tror jag är att du får ont i ländryggen då du tvingas vinkla bäckenet bakåt pga korta hamstrings, och då hamnar i en framåtböjd position. Om sätet sitter så det avlastar ryggen kan det gå men du kan lika gärna få ont där. Du känner också hur pass mkt stretch det blir i hamstrings och ser om du pallar detta eller ej.
 
Risken med en "tajt" sittposition är sämre blodcirkulation i fötter, ben och ryggslut vilket kan leda till domningar. Grundläggande för de flesta cykliska rörelsemönster är att det finns en avslappningsfas/mikropaus som låter musklerna slappna av och släppa fram blod. Får musklerna inte slappna av drabbas de snabbt av syra och kan inte arbeta normalt.

Varför inte kontakta Björn Thomasson https://www.thomassondesign.com/ som har ritat och paddlat en hel del lågdäckskajaker? Han vet säkert hur du lämpligen kommer runt eventuella problem.
 
På några månader kan de flesta bli rörligare så det är kanske inte ett problem men om du sedan gör ett uppehåll med träningen så har du kanske en kajak du inte kan använda utan flera månaders förberedelser.
 
För mig domnar alltid ena foten under första kajakturen efter ett längre uppehåll. Men redan andra turen är problemet borta. Så kroppen har andra och snabbare sätt att anpassa sig än genom att musklerna blir längre, vilket förstås tar längre tid.
Ska tillägga jag det är rätt gott om plats i min kajak. Det kan säkert vara annorlunda om man redan från början upplever att kajaken är trång.
 
Det finns väldigt lite konkret backgrundsinformation i din fråga och då blir jo svaren därefter, lite löst tyckande enligt personliga preferenser.
Om du hade skrivit vilken kajak du har idag samt vilken du "är sugen på" och dessutom hur du vill använda den, då kunde man jo kanske ge lite mer funderade råd.
 
Om du hade skrivit vilken kajak du har idag samt vilken du "är sugen på" och dessutom hur du vill använda den, då kunde man jo kanske ge lite mer funderade råd.
Ok. Med risk för att jag skriver för mycket: Den plastkajak jag har idag är gigantisk i sammanhanget, även om den är kort - Seabird Discovery. Jag funderar på att bygga en Frej i plywood-epoxi hos Petrus, och det är den som kanske är på gränsen till för låg för benen. Benstöden hamnar så lågt att jag är rädd att jag får en dålig sittställning eftersom jag är hyfsat ovig. Dvs risk att jag krummar med ryggen.

Så här långt paddlar jag enbart dagsturer så packvolym är inte prio 1. Däremot behöver jag få rum med mina 189 cm, 46 i skor (48 med torrdräkten) och 75 kg.

Då jag inte rollar än, behöver jag ha en stor sittbrunn för att vid ev wet exit kunna klättra upp och få ner rumpan först, och därefter fötter och ben. Även med torrdräkten på. Däremot vill jag att den ska vara lättmanövrerad, lättrollad, lättdriven, god marschfart och ha låg vikt. Max 22 kg, gärna 20 eller lägre. Skädda. Ska kunna hanteras i svårare väder och vara en kajak att utvecklas i. Så här långt ensampaddlar jag, så hanterbarhet, självräddning och låg kajakvikt är viktigt. Jag paddlar för nöje, som motion och av intresse. ”Dåligt väder” ser jag mest som en chans att uppleva och lära mig nåt nytt.

Mitt alternativ så här långt till att bygga hos Petrus, är att köpa en Frej 504T i ABS-plast som väger 20 kg. Den är en modifierad version av Frej. Samma längd men mindre rocker=inte lika låg tyngdpunkt och inte fullt lika manövrerbar. Den har också ca 4 centimeters högre däck för benen, men tyvärr också högre däck baktill med tanke på roll. Den högre tyngdpunkten är också en nackdel.
Men den kanske ändå är en bra kompromiss för alla mina önskemål med tanke på den extra höjden för benen
Glasfiber och liknande vill jag helst undvika med tanke på den relativa ömtåligheten.
Budgeten är 20-30 000.
Frågan är alltså om det här med ovigheten kan förväntas bli bättre med tiden i en lite låg kajak, eller om det rent ut sagt är en dålig idé.
 
Now we're talking.
Frej är jo en trevlig kajak, har kompisar som paddlar den och de gillar den.
Om du nu ändå ska bygga, varför inte modda den lite med högre fördäck, så att du får plats med dina strlk 48 och knän kommer lite mer upp. Det är jo halva vitsen med att bygga själv att man kan anpassa den efter egen behov istället för att kompromissa. Vad säger Petrus om det?
 
Om du nu är sugen på en Petrus Frej är det ju enkelt att åka till Tranås och provsitta.
Jag har en Petrus Frej 485cm med stora hålet på sarjen. Med mina 175cm/65kg och str43 så är det nästan för mycket volym i cockpit. Jag rollar inte(än), men skulle jag måste jag nog lägga lite fokus på att knypa fast med knäna, annars trillar jag kanske ut?
När jag paddlar ligger benen inte inte dikt an mot insidan av däcket utan vilar lite löst mot utsidan. En väldigt avslappnad sittställning för mig.
En fördel med att bygga själv är att man kan sätta sätet så att man får rätt benvinkel, det händer väldigt mycket med ergonomin om man flyttar sätet +/-5cm.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
ElNisso Paddling i Sjaunja Paddling allmänt 12
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4
igs Paddling på Åland Paddling allmänt 21
saclawes Stand up paddling Paddling allmänt 7
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.