4.5 dagar från Storulvån

Hej
Söker tips på en fyra och en halv dagars fjällvandring från Storulvån. Vi kommer upp en tisdags morgon och åker hem lördag kväll. Nu söker vi tips på hur vi ska vandra för att få se så många "storslagna vyer" som möjligt. Jag själv vandrade Storulvån-Blåhammaren-Storerikvollen-Sylarna-Gåsen-Storulvån för 4 år sen och då sov jag inomhus varje natt, något som vi den här gången ska "undvika". Vandrar gärna där det är lite folk och ca 20 km om dagen. Tips på trevliga tältplatser mottages gärna.

Emil

Om man vill ha lite folk i närheten av Storulvån mitt i sommaren (jag antar att ni ska upp snart?) så ska man nog försöka hålla sig borta från de markerade lederna.

Eftersom du redan har varit söder och väster om Storulvån så kan du ju gå österut istället. Här är ett alternativ:

Storulvån - Tjallingen
Antingen oledat väster om Handölan eller grusvägen öster om den, det är bara ca 6 km.

Tjallingen - Stäntja
Via Tjallingdalen. Gå norr om ån och ta en topptur upp på Västra Bunnerstöten via ryggen mittemot Tjallingklumpen.

Stäntja - Stensdalstjärnarna
Ta en topptur upp på Lill-Stensdalsfjället längs den smala ryggen från Stensdalstjärnarna.

Stensdalstjärnarna - Vadet över Tvärån
Gå antingen tillbaka till Stensdalstjärnarna från toppen samma väg som ni gick upp och sedan ner i Tväråns dalgång, eller gå rakt ner till Tvärån från toppen. Det andra alternativet kan vara rätt brant och stenigt.

Vadet över Tvärån - Tobbege
Följ sommarleden förbi Stensdalsstugorna och upp på sidan av Tobbege.

Tobbege - Östra Bunnerskalet
Vik av åt nordväst från leden vid den lägsta punkten mellan Tobbege och Stäntja och gå in i Östra Bunnerskalet. Följ dalgången till andra änden.

Östra Bunnerskalet - Tjallingen
Runda Saedtiedurrientjaerhvie i höjd med sjön 883 och gå upp i Västra Bunnerskalet. Följ dalen hela vägen till Tjallingen.

Tjallingen - Storulvån
Grusvägen eller oledat väster om Handölan.

Det borde bli någonstans runt 7 mil, toppturerna ej inräknade. Bra tältplatser finns i stort sett överallt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips