+- 10 meter, radie eller diameter?

Om en GPS indikerar +- 10 meter från hämtad koordinat, är det då 10 meter i radie eller 10 meter i diameter från den verkliga koordinaten?

Om det är radie (som jag tycker mig ana på en diffus bild hos Garmin, beskrivande WAAS) så är man ju egentligen inte mer än max 5 meter från den verkliga koordinaten om man nu utgår från att min GPS befinner sig i cirkelns centrum.

Någon som kan reda ut detta? I manualen står absolut ingenting.

Hur stor risk är det förresten att USA återupptar störningen av signalerna i samband med ett eventuellt anfall mot t.ex Usama bin Ladin?

/Johan

liten störning

Kan bara svara på din fråga angående risk för störning om USa börjar bomba.
Den risken torde vara liten eftersom de missiler som USA förlitar sig på behöver gps signalen för att kunna navigera, dvs de kan inte ha någon störning i systemet då.
Vid en militär aktion borde därför din gps vara mer exakt än vanligt.
hälsningar
/Henrik

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Störning plus GPS

Störningen är kodad och därmed är bomberna lika precisa oavsett om de lägger på störningen eller ej. Syftet med störningen var ju att amerikanarna skulle ha full precision, men att övriga inte skulle kunna styra bomber med den.

Delvis är dock tanken med störning något utagerad, då man kan ha en fast station som i varje givet ögonblick talar om hur stor störningen är genom att jämföra med sin kända position.

Sannolikt kommer därför ingen störning.

Det är sannolikt så att felet anges som radie och säger Garmin därför att felet är upp till 10m så kan du alltså vara 10 m fel.

Angeånde SA eller inte SA

Från:Sam Wormley (swormley@cnde.iastate.edu)
Ämne:SPECIAL NOTICE (about SA)
Nyhetsgrupper:sci.geo.satellite-nav
View: (This is the only article in this thread) | Original Format
Datum:2001-09-27 06:20:13 PST

Ref: http://www.igeb.gov/sa.shtml

SPECIAL NOTICE
September 17, 2001

GPS Selective Availability (SA) has not been used since its deactivation by the
President on May 1, 2000. At that time, the United States Government stated that it
has no intent to ever use SA again. There has been no change in this policy.

It is important to note that, pursuant to both the United States GPS Policy and the
Federal Radionavigation Plan, the Global Positioning System and all other federally
provided radionavigation systems are responsive to the National Command Authorities.

For the most current information on the operational status of GPS and GPS-related
services, please refer to the U.S. Coast Guard Navigation Center, which is
responsible for disseminating operational GPS information to the civilian user
community.

Två svar

Först:
Den siffra man ser på GPS-en är ett värde som apparaten räknar ut, bland annat från data om var satelliterna befinner sig på himlen. Om alla synliga satelliter ligger mycket nära varandra får man t ex ett sämre värde än om de ligger utspridda. Signalerna från satelliter som ligger mycket nära horisonten går längre väg genom atmosfären och ger därför osäkrare värden.
Det värde som visas är ett statistiskt mått, men tyvärr har inte Garmin (och troligen inte de andra tillverkarna heller) talat om vad för slags värde det är. Men en rimlig gissning är att om värdet anges till 5 m så borde GPS-en befinna sig inom 5 m från rätt plats med ca 50 procents sannolikhet (dvs i 50 fall av 100). Om man dubblar det visade värdet (från 5 till 10) kan man räkna med att man med över 90 procents sannolikhet befinner sig inom 10 m från rätt posiiton.
Om jag inte har haft min GPS igång under några dagar har jag märkt att det ofta händer att jag startar GPS-en, och väntar tills jag får ett lågt och fint värde för felet, och sparar sedan platsen som waypoint. När jag sedan kommer tillbaka visar GPS-en ett värde som ligger något 10-tal meter från waypointen. Troligen beror det på att GPS-en först arbetat med gamla data om satelliternas positioner som den lagrat i minnet. Med tiden hämtar den hem färska data och gör därför en bättre beräkning.
Sedan:
Det är inte så troligt att man kopplar in SA igen, av flera skäl. Ett är att det idag finns så många som är beroende av GPS att man skulle ställa till med väldiga besvär. Ett annat är att för de ändamål som en terrorist kan använda en GPS så räcker det säkert med den noggrannhet som även en störd GPS ger.
Militärens egna aktiviteter berörs inte av SA, eftersom systemet sänder ut två helt olika signaler med helt olika egenskaper. Det är bara den mindre noggranna signalen som störs av SA. Den mer avancerade signalen har egenskaper som man håller hemliga så att främmande makt (och terrorister) överhuvudtaget inte inte ska kunna utnyttja den.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips