Mountainbike i väglös terräng

Svara
 
Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-02-11, 20:08
Meldramiriel Meldramiriel är inte uppkopplad
 
Inlägg: 1
Fälgar för tunga cyklister

För ett par år sedan cyklade jag väldigt mycket skog/stig/landsväg men slutade pga flytt och jobb. Nu skulle jag vilja återuppta hobbyn men har lagt på mig alldeles för många kilon, totalvikt på ca 150. Äger en X-Caliber 2011 som är i bra skick.

Nuvarande fälgar Bontrager SSR Disc 29" 32 hål.

Jag letar efter något grövre som inte kostar skjortan, vikten är inget problem. Tanken är att dom ska överleva "lättare" pass med lite stigar, och skogsvägar.

Jag gjorde en sökning här på forumet men lyckades inte hitta några aktuella trådar om detta.

Är det någon som har tips på möjligheter? Även butiker inom EU fungerar.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-02-11, 20:29
bsandborgh bsandborgh är inte uppkopplad
 
Inlägg: 170
Jag gissar du menar hjul fast du skriver fälgar?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-02-11, 22:36
Kogoyo Kogoyo är inte uppkopplad
 
Inlägg: 320
Stans no tubes flow. Hope enduro tech. Fälgar med minst 25mm innerbredd. Ett annat tios e att gå in på happyride.se, där finns mycket komoetens i området. Frågan kanske e mer nav o hoj. Med nav menar jag navbredd o standard. Har du qr kanske dinte kommer hålla så bra o finns inget du kan göra iom att d e cyjeln som bestämmer standarden. Ny cykel isf, me boost-standard
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-02-12, 05:40
RHolm RHolm är inte uppkopplad
 
Inlägg: 162
Jag har svårt att tro att QR inte skulle hålla för den vikten. Genomgående axel (TA) blir självklart styvare och boost på navet blir också bättre, men för den typen av cykling som beskrivs så tror jag att det kommer att funka bra med både QR och icke-boost. Jag håller med om att satsa på ett par fälgar med minst 25mm innerbredd.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-02-12, 06:36
thureb thureb är inte uppkopplad
 
Inlägg: 18 333
Feta däck kommer att hjälpa mkt också. Här du varit med om några haverier?

Thure
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-02-18, 15:12
johamatt johamatt är inte uppkopplad
 
Inlägg: 135
Titta på 40 ekers eller 36 för att få styvare fälgar. Det samt rätt dimension på däcken så bör det fungera.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-02-18, 20:56
seobserver seobserver är inte uppkopplad
 
Inlägg: 14 405
Tandemfälgar för 40 eller 48 ekrar håller för mera 36 mm däck har större luftkammare.

https://www.pedalpedlar.co.uk/ ... dem-wheelset

go tur
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-02-19, 13:34
seobserver seobserver är inte uppkopplad
 
Inlägg: 14 405
Cykeln är ju en bro som hänger i uppåtekrarna, envar som fått ekerbrott, brukar ju kunna strama upp hela hjulet i ekerspänningen. Rakt, runt och rätt ekerspänning samt rejäl luftkammare brukar göra det roligare att cykla.

go tur
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-02-19, 15:56
HåkanC HåkanC är inte uppkopplad
 
Inlägg: 766
Fälg eller hjul?

Citat:
Ursprungligen postat av johamatt Visa inlägg
Titta på 40 ekers eller 36 för att få styvare fälgar.
Menar du hjul där du skriver fälgar?
För med fler hål blir fälgen lite mindre styv, en aning åtminstone,
men med fler ekrar blir hjulet både starkare och (lateralt) styvare.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-02-19, 15:58
HåkanC HåkanC är inte uppkopplad
 
Inlägg: 766
Fler ekrar ger styvare hjul

Citat:
Ursprungligen postat av seobserver Visa inlägg
Tandemfälgar för 40 eller 48 ekrar håller för mera 36 mm däck har större luftkammare.
+1
De flesta tandemfälgar är dessutom gjorda för rejäla belastningar.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2020-02-19, 16:03
HåkanC HåkanC är inte uppkopplad
 
Inlägg: 766
Hjul funkar inte som de flesta tror

Citat:
Ursprungligen postat av seobserver Visa inlägg
Cykeln är ju en bro som hänger i uppåtekrarna
Stämmer inte.
Eftersom ett vanligt ekrat hjul är en förspänd konstruktion, står navet (liksom all last genom de) på de nedre ekrarnas förspänning.
Detta är svårt för många att ta till sig, även ingenjörer så här skrev professor Göran Grimvall i Sveriges största ingenjörstidning
Drag eller tryck i cykelhjulet?
Det finns även både FEM-beräkningar och mätningar på ekrade cykelhjul som visar detta, om nu ngn skulle får för sig att professor Göran Grimvall skulle ha fel.

Citat:
Ursprungligen postat av seobserver Visa inlägg
envar som fått ekerbrott, brukar ju kunna strama upp hela hjulet i ekerspänningen.
Betyder meningen ovan att du anser att ett cykelhjul blir styvare om man spänner ekrarna hårdare?
För i så fall är även det påståendet felaktigt, åtminstone för alla normala belastningsfall för ett vanligt ekrat hjul.
En metalls styvhet är oberoende av dess (för-)spänning, dvs e-modulen ändras inte med förspänningen (detta brukar ingenjörer veta) Det finns även mätningar på cykelhjul som visar detta;
Wheel Stiffness Test
Läs mer under: "1. Does stiffness vary with spoke tension?"

Citat:
Ursprungligen postat av seobserver Visa inlägg
Rakt, runt och rätt ekerspänning samt rejäl luftkammare brukar göra det roligare att cykla.
+1
Detta kan inte understrykas tillräckligt mkt
Svara med citat
  #12  
Gammal 2020-02-19, 17:01
seobserver seobserver är inte uppkopplad
 
Inlägg: 14 405
Tack Håkan för alla kompletterande och rättande ord, du har säkert rätt.
Mina blygsamma kunskaper kommer från andras ekerbrott i slappa hjul.
Justeringen av kedjelängd och lagerspel bör alltid kompletteras med rätt ekerspänning.

go tur
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:07.


 

Logga in