Fälgar?

Tjena Tjena!

Hur ska jag behandla mina fälgar? och skivan till skivbromsen? testade att sätta på nått avfettningsmedel då jag trodde att det skulle göra det riktigt torr, men istället glider bromsarna på den som en kanin på is!

Någon som vet hur man får skivan el fälgarna fria från fett o sån't?
 
bikerboy; sa:
Tjena Tjena!

Hur ska jag behandla mina fälgar? och skivan till skivbromsen? testade att sätta på nått avfettningsmedel då jag trodde att det skulle göra det riktigt torr, men istället glider bromsarna på den som en kanin på is!

Någon som vet hur man får skivan el fälgarna fria från fett o sån't?

Tvätta med ren tvättbensin så släpper troligtvis fettet..
 
Borde inte behöva så mycket

Fälgarna borde du inte behöva (eftersom du har skivbroms) göra mer än torka av, möjligtvis med en borste och lite bilschampo eller liknande.

Varför skall du "tvätta" skivan till skivbromsen?

Jag har inte rört min skiva, men enligt dom som velat putsa upp den så hat man använt Brääkleen (osäker på stavningen)

/Mattias
 
Var snäll mot bromsoket

Jag vet att man bör undvika tvättning av bromsok med tvättlösning. Även om du använder avfettning så lägger du på en hinna utanpå oket som blir hal. Om det sker använd ett fint sandpapper och slippa av hinnan. Normalt behöver oket inte tvättas med lösning, jag erfar att en trasa + vatten räcker.
Fälgen kan tvätt hur du vill det berör inte cyklingen eller hjulet. Men försök att undvika onödiga lösningar som är riktiga dammsamlare. Vatten och lite YES är allt du behöver. Och använd inte högtryck med tvättmedel, använd diskborsten och en svamp.

/Paul
 
Fuktig trasa räcker

bikerboy; sa:
Hur ska jag behandla mina fälgar? och skivan till skivbromsen?

Ett vanligt felslut, som vi också gjort, är att man alltid skall göra cykeln absolut ren efter en tur: tvål, vatten, avfettningsmedel, etc. Visserligen blir cykeln snygg. Men ingen av dessa saker är bra för den och förstör den faktiskt i det långa loppet. Tvål löser upp fett i lagren, vatten tränger in i dem, och avfettningsmedel är rena döden för dem.

Givetvis ska man göra ren cykeln. Men helst ska man undvika vatten o fettupplösning. Det enda vi gör direkt är, att torka av "benen" på gaffel o bakdämpare, med "benen" menar jag den del som glider in i gaffelns och bakdämparens packningar. Intorkad smuts på dem kan nämligen skada packningarna.

Resten tar man sen när det torkat med borste/och en fuktig trasa. Är kedjan inpackad med lera kan man spinna den baklänges genom en fuktig trasa. Smörj sedan direkt.

Fälgar är det bara att gå över med en trasa. Skivan förstår jag inte alls varför du ska "behandla". Var det något fel på funktionen?

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
Jag torrtvättar

Kul och se att du är tillbaka Per.

Jag torrtvättar min hoj på samma sätt som Per beskriver. Jag tycker det går fortare och att det långsiktiga resultatet blir bättre.

Däremot så behandlar jag min cykel med silikonspray, vilket jag sprayar på hushållspapper och gnider på cykeln. På så sätt får inte smutsen fäste och det är ännu lättare att få bort lera och dyligt.

/Mattias
 
Bräääklen och varm spis

I regel skall du inte behöva tvätta skivbromsar men om du nu har kladdat ner skivan med avfettning så har du ju säkert kladdat ner klossarna med massa mög åsså. Använd Bräkleen (finns på bensinmack) för att rengöra skivan. Plocka ut klossarna ur skivbromsen, lägg dessa på spisen med slitytan upp och och bränn på spisen (el-spis alltså) på sexan tills det börjar ryka om klossarna. Då har du brännt bort all skit från klossarna. Då bör du ha fungerande skivbromsar igen.

Är det inte bra så tar du ut cykeln i skogen och letar upp en rejäl lerpöl som du tar en näve lera ur och smetar ner skivan med. Sen kör du ett pass. Sanden i leran kommer effektit att ta bort allt vad skit och beläggning heter. Det sliter inte nämnvärt på klossar och skiva. Skölj sedan av alltihopa med varmt vatten.

Stalle
 
Tänk på att hålla silikonspray borta från handtag (smörj inte växelreglage mm med silikon) då det kryper in under handtagen och kan få dem att lossna.

Använd teflonspray.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Meldramiriel Fälgar för tunga cyklister Mountainbike 11
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
MartinR 29"-fälgar på MTB Mountainbike 11
avslutatmedlemskap150217 Köpa nya fälgar Mountainbike 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.