Danmark

Halkade in på en dansk hemsida, udinaturen.dk. Här beskrivs bl a enkla lägerplatser för cyklister och vandrare i Danmark, säkerligen välbehövligt i ett land utan allemansrätt.
Alltså små enkla ställen med möjlighet till övernattning i tält eller vindskydd, som regel tips var man kan hämta dricksvatten, men inga faciliteter i övrigt . Vissa helt gratis, andra kan kosta en mindre summa. Vissa bokningsfria, vissa kan bokas via Internet.
T o m på det tätt befolkade Själland finns många sådana ställen.
Någon som har erfarenhet av detta?
 
Ja, använde dem nästan alla nätter när jag cyclade genom sommaren 2018. Det var aldrig långt till ett.

Nåt fick jag skicka ett SMS för att få bekräftat att jag fick vara där, och ett hittade jag inte, annars var det inga konstigheter.
 
Appen shelter finns också

För folk som vill dit någon gång i framtiden:

Jag har använt mig att dessa på norra Jylland, mellan Fredrikshamn, Skagen och Hjörring. Många är superfina och ofta finns det dricksvatten tillgängligt. Utedass var också vanligt. Och cyklingen här var också väldigt vacker.

Jag använde bara bokningsfria, för det andra verkade lite knöligt.

Jag blev också tipsad om mobilappen Shelter, som ska ge liknande info som udinaturen.dk, och som alla utom jag verkade använda. Men jag har inte testat den själv än.

Det man kan tänka på är att det inte blir som att tälta i naturen i Sverige, på gott och ont. Jag var aldrig ensam på en lägerplats utan det var flera grupper där. Dom flesta är lugna och trötta efter en dags cykling, och vill kanske prata en stund om cykling innan dom går och lägger sig, men på platser närmare större samhällen hände det att ett gäng kom dit med mopper el liknande och spelade hög musik och drack öl hela natten (fast man inte får använda lägerplatserna så).
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...