Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-11-12, 07:07
cloud76 cloud76 är inte uppkopplad

vadställen väster om Akkajaure

Någon som har koll på vadställena (djup, bredd, svårighet, vattenflöde i slutet på juli) på nedanstående bild:

1. Rikkejåkha (nära norska gränsen)
2. Sårgåjavres förlängning västerut

Vi kommer passera där ngn gång i slutet på juli. Om dessa inte är vadbara, någon som en ide på alternativ väg? Vi kommer från söder

Svara med citat
Gammal 2019-11-14, 08:30
Swift Swift är inte uppkopplad

Även jag är intresserad av denna fråga. Lite förvånande att ingen har hört av sig, det här är väl ändå Nordkalottleden, där rätt många har passerat. Jag ser i flygbilden att det är hyfsat stora vattendrag. Självfallet varierar svårigheten med väderleken, men det vore intressant att få ta del av några erfarenheter från dem som passerat här.
Svara med citat
Gammal 2019-11-14, 09:48
scandiaca scandiaca är inte uppkopplad

Läs Niklas Holmströms fina blogginlägg från området här:
https://www.utsidan.se/blogs/t ... -fjallen.htm

Verkar vara lite av ett bakvatten, inte så mycket folk.
Svara med citat
Gammal 2019-11-14, 10:42

Tack för tipset! Jag har läst det aktuella avsnittet och noterar 24/8 "halvknepigt vad" och 25/8 "svåraste och obehagligaste på hela äventyret". Inget för mig tydligen.......
Svara med citat
Gammal 2019-11-14, 12:34
veni veni är inte uppkopplad

Hej,

Nja, det beror helt på vädret. Jag gick i slutet av augusti 2014 från bland annat Hellemobotn till Sörfjorden. Då hade det inte regnat ett antal veckor innan. En månad innan samma år fick jag läsa här på utsidan att vandrare fick vända om på grund av det höga vattenflödet. Så jag var väldigt spänd inför det vadet, tältade en bit innan så jag skulle korsa bägge vattendragen på morgonen. Men oron var obefogad, Rikkejåhka var inget som helst problem, tror jag fick dock ta av mig skorna.
Vid Sårgåjavres förlängning gick jag över enligt den röda linjen på bilden. Där hade man "skiftat upp" stenar (typ stenvall) i vattnet. Vattnet gick upp något till vaden och det var inte strömt. När man tittar nu på bilden så ser det ut att man hade kunnat gå över längre upp utan att ta av sig skorna. Men det minns jag inte att så var fallet.
Ja, området är väldigt lite besökt trots att det är väldigt vackert, mycket upp och ner dock i form av små raviner. Jag träffade inte på någon person från Hellemobotn till Sörfjorden.
2012 kom jag ner från Katterat och skulle ha vandrat ner till Vaisaluokta. I Roysvatnhyttans hyttebok var det vadet omskrivet som mycket svar så jag bestämde mig då att ta Gränseleden till Ritsem istället. Men det var ett år med mycket snö kvar i fjällen och så gick jag något tidigare i Augusti än vanligtvis.
Infogar några bilder,
första 2 bilder visar en tillbakablick över Rikkesjåhka
tredje bilden visar vadet över Sårgåsjavres förlängning

Svara med citat
Gammal 2019-11-14, 14:27
materazzi materazzi är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Swift Visa inlägg
Inget för mig tydligen.......
Leden väster om Akkajaure är lite mer krävande än typiskt men SÅ illa är det inte.

Citat:
Ursprungligen postat av cloud76 Visa inlägg
Vi kommer passera där ngn gång i slutet på juli. Om dessa inte är vadbara, ...
Ett normalår är jokkarna i slutet juli/början augusti vadbara på de märkta ställena. Bifogar dålig bild från början augusti 2016 tagen under, som jag uppfattar det ungefär likartade förhållanden som Holmströms "obehagligaste vad"-bild http://livsnjutarbloggen.se/wp ... /170825c.jpg och på samma plats. Jag är faktiskt osäker på om jag ens bytte till vadarskor vid den passagen. Stenarna kanske låg bra det året.

Svara med citat
Gammal 2019-11-14, 15:07
Fjällvidd Fjällvidd är inte uppkopplad

Vandringsplanering

Vad roligt det är att se andra planera nästa års vandring. Jag är redan i full gång att planera 15-20 dagars ensamvandring nästa år
Svara med citat
Gammal 2019-11-14, 15:33
Sauvakavelija Sauvakavelija är inte uppkopplad

I början av juli kan det vara svårt att vada. Det var 7.2.2017 när vi skulle över de här jokkarna, den vid Sårgåjavrre kunde vi inte vada utan använde snöbryggan, bifogar 3 bilder. Rikkekjåhkå kunde vi vada där den börjar från Coadnejavri, se den sista bilden.

Svara med citat
Gammal 2019-11-15, 19:11
norrakurva norrakurva är inte uppkopplad

Forsen i #8:s översta foto verkar klart jobbig. I fotot nedan har fotografen gått över där som en boss. Han som blir fotad vänder och tar snöbryggan istället. http://www.rusletur.com/index16bc.html?p=523 . Ser ut som 50/50-läge den tiden på året alltså. Tack för länk till den grymt imponerande löparn i #3!!!

mvh/ricke

Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 13:11
Sigi Sigi är inte uppkopplad

Hej,
fina bilder! Vi gjorde samma erfarenheter. Vadade Rikkej. för unjefär 15 ar sedan pa Nordkalottleden, absolut inga svarigheter. Sedan gick vi Gränseleden för 4 eller 5 ar sedan och träffade ett par som avbröt turen just vid det där vadstället och var pa väg tillbaks till Ritsem. Vi var helt oförstaende - men bara till nästa dag da vi kom ner till bäcken och sag (och hörde) eländet. Det tog oss en hel förmiddag att hitta ett ställe där de gick att vada och det var kanske det svaraste vad jag ngnsin har gjort. Blev helt euforisk när vi stod pa andra sidan bäcken (vällbehallen bara lite blött).
Med andra ord: det kan bli helt enkelt eller mycket svart. ..
Roligt i alla fall attt tänka pa sommarvandringar just nu.
Sigi
Svara med citat
Gammal 2019-12-01, 22:00

Nu var det ju inte jag som startade tråden, jag har bara "anslutit mig" till frågan, men jag vill för egen del passa på att tacka för de målande beskrivningar och det rikliga bildmaterial som presenterats. Kanske Sigi sammanfattade situationen bra med sin slutkläm. Det kan vara mycket enkelt eller väldigt svårt, och naturligtvis allt däremellan. Återigen tack!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:03.

Logga in