Padjelanta, väster om Sallohaure

Så närmar sig årets höjdpunkt med stora steg, fjällvandringen. Då vi fick lite trassel med biljetter till och från fjället resulterade det hela i lite fler vandringsdagar än beräknat, jag ser det nog som en stor bonus men det leder till att vi får planera om rutten lite. Tanken från början var att gå från Vaisaluokta till Vastenjaures norra sida och sen västerut och ner i Rago nasjonalpark i Norge. När vi nu får tre extra dagar infinner sig frågan vad vi gör med dem.
En idé som jag har är att gå från Vaisaluokta och istället för att gå Padjelantaleden till Kutjaure går man åt sydväst mot Stibojavvre och därifrån vidare mot Njoammeljavvre för att sedan komma ner till Arablåbbtå och Vastenjaures västände. Nu till frågan, finns det någon av er på Utsidan som gått den här sträckan och kan berätta hur vaden är, enligt den oftast tillförlitlige Grundsten kan det finnas ett par problematiska vad men jag känner att han svävar lite i sin beskrivning av den här delen.
Är det värt att denna västliga stäcka, sevärdheter och andra intressanta saker att se. Området lockar pga dess ensliga läge.
 
Buoldagiesjjågåsj är inga problem. Vi vadade den strax norr om Silbak. I övrigt har jag tyvärr inte vandrat längre norrut i det området.
 
Jag har ingen egen erfarenhet av sträckan Slappejaure-Hurrejåhkå, men flera medlemmar i Svenska Fjällklubben har berättat om den och hade inga stora problem med vattendragen. Det är nog bara vid mycket rikligt regnande som dessa jokkar blir svåra att vada. I Göran Fagerströms bok Fjällsmultron finns lite att läsa om denna sträcka, bl.a. att man vid Slappejaures sydvästände följer jokken uppåt och vadar den vid sammanflödet med Moalkkomjåhkå en bit västr om gränsen.
Från Vaisaluokta är det en fin väg att ta genom Vuossjevagge. Strax före högsta krönet på 1000 metersnivån finns lite blockmark, för övrigt är det en mycket lättgången sträcka fram till näset mellan Galbejavrre och Stibokjavrre där bron finns. Nästa bro över Rähtjatj-jåhkå är raserad sedan flera år, men det är mycket lätt att vada den jokken i närheten av bron. Mellan dessa broar finns också en kilometerlång sträcka med storblockig mark, sedan är det återigen mycket fint söderut till Slappejaure.
I Slappejaures östra del finns flera fina utflycktsmål, se mitt fotoalbum. I västra änden är en topptur upp på gränsfjället Savtsasj en riktig höjdare med utsikt över mycket vackra Norska fjäll.
Hoppas det kommer mera svar om denna gränsvandring för jag har också tänkt gå den någon gång.
 
Tack så mycket för ditt svar Hans, har tittat på dina bilder och blivit riktigt inspirerad. Tanken att gå den här sträckan har funnits länge i mitt medvetande men har aldrig kommit att realiseras. Förhoppningsvis blir det verkligehet nu om tre veckor så jag lovar att återkomma med en rapport om vi går här.
Nu ska jag gå upp till biblioteket och låna Fagerströms bok och läsa på om det här avsnittet, hade helt glömt att den boken behandlar den delen så tack för påminnelsen!

Thomas såg att du återkommit från din vandring i väster och har läst din lilla rapport. Det var lite som jag misstänkte när jag studerat kartan att gå över Flatkjölen, i bra väder gott men i dåligt rätt utsatt. Blir nog inte att vi går där i år men en möjlighet i framtiden. Hur var snötillgången när ni gick efter midsommar? Är det ett snörikt år eller kommer det mesta att vara bortsmält nu?
Hittade ni upp ordentligt från Rago till gränsen?

Vår vandring kommer troligtvis att gå så här:
http://www.gmap-pedometer.com/?r=291705

möjligt att vi avslutar via Langvattnet och Elvekroken
http://www.gmap-pedometer.com/?r=293974
[Ändrat av klingstrom 2006-07-13 kl 13:25]
 
klingstrom; sa:
Thomas såg att du återkommit från din vandring i väster och har läst din lilla rapport. Det var lite som jag misstänkte när jag studerat kartan att gå över Flatkjölen, i bra väder gott men i dåligt rätt utsatt. Blir nog inte att vi går där i år men en möjlighet i framtiden. Hur var snötillgången när ni gick efter midsommar? Är det ett snörikt år eller kommer det mesta att vara bortsmält nu?
Hittade ni upp ordentligt från Rago till gränsen?

Vår vandring kommer troligtvis att gå så här:
http://www.gmap-pedometer.com/?r=291705

möjligt att vi avslutar via Langvattnet och Elvekroken
http://www.gmap-pedometer.com/?r=293974
[Ändrat av klingstrom 2006-07-13 kl 13:25]

Snömängden medförde inga problem. Försommaren hade gjort ett gott jobb. Förmodligen är det mesta bortsmält nu efter det starka högtrycket som låg över området i nästan två veckor.

Orienteringen från Ragohytta till gränsen var relativt lätt. Tack för tipset om att inte ta Rakojåkkå-ravinen.

Jag kan rekommendera ett annat vad över Hurrejåkhå än vad som är det gängse. Det ligger vid första höjdkurvan från Vastenjaure sett. Ska man sedan upp på Vielkespakte sparas här två kilometer. Vadet används förmodligen av renskötarna och är rösat på kullarna ovanför jåkken.

Trevlig tur! När bär det av?
 
Tack för Hurrejåkk-tipset.
Vi åker upp den 4 augusti och ska få oss 10 dagar i västra Padjelanta. Det ska bli så skönt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
undvall Området väster om Padjelanta. Fjällvandring 4
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
Vandraren79 Padjelanta sommaren 2022 Fjällvandring 5
Uteförjämnan Padjelanta - Stibok Fjällvandring 5
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
adropofnature Rago to Padjelanta via Trolldalen Fjällvandring 15
Promenerik Sarek+Padjelanta turförslag Fjällvandring 3
Cobblepot Sovsäck Padjelanta mitten av augusti. Fjällvandring 3
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
Sigi Myggläget i Sarek/Padjelanta just nu Fjällvandring 7
cloud76 Padjelanta - snö Fjällvandring 4
cloud76 Padjelanta/Kierkevare Fjällvandring 7
Sigi Söder om Padjelanta (Fierrovagge,Ravejaure) Fjällvandring 1
cloud76 Isarna på sjöarna i Padjelanta Fjällvandring 1
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
olahan Padjelanta Fjällvandring 3
Hemiume Vad får vi inte missa? Sarek, Padjelanta, stora sjöfallet, abisko? Fjällvandring 6
mkruse Västra Padjelanta - turförslag Fjällvandring 9
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
Helsing Padjelanta Väst Fjällvandring 2
givdeh Padjelanta igen Fjällvandring 7
majjen Höstfärger i södra Padjelanta? Fjällvandring 20
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Höstlöv Vadplatser i och runt västra Padjelanta Fjällvandring 17
Almijo Förslag på vandringstur Sarek/ Padjelanta? Fjällvandring 14
anna_caroline Padjelanta Fjällvandring 28
monterey Just nu: Vänner i Padjelanta behöver tips Fjällvandring 9
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
Silverfox Proviant i Padjelanta? Fjällvandring 8
dake Tältplatser padjelanta Fjällvandring 2
LeifS Vägen till Alkajaure från Padjelanta Fjällvandring 6
Crimper Padjelanta i presentform Fjällvandring 14
Leif Vajmo Vadning av Tukijåhkkå (Duvggejåhkå) i Padjelanta? Fjällvandring 7
Hemskis Avstånd i Padjelanta/Sarek Fjällvandring 5
eyck Västra Padjelanta m. gummibåt Fjällvandring 17
Airfoil Det börjar pirra nu - Padjelanta. Fjällvandring 6
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Sigi Vada Sieberjakka i Padjelanta? Fjällvandring 2
aksello padjelanta, rundtur. Finns det? Fjällvandring 4
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...